PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Euro i co dalej?

Autor: Piotr Stefaniak
21-11-2009 00:00 |  aktualizacja: 21-11-2009 11:26
Euro i co dalej?
Inwestycje i budownictwo w latach 2002-09 (rok poprzedni = 100)

Boom budowlany napędzany środkami unijnymi i przygotowaniami do Euro 2012 trwa, ale szybko zbliża się horyzont, poza którym perspektywa staje się niejasna... Czy w 2012 roku nastąpi "koniec świata" w polskim budownictwie?

Piłkarskie Mistrzostwa Europy w 2012 roku są i będą dla budownictwa infrastrukturalnego oraz branż pokrewnych mocnym zastrzykiem rynkowej energii w trudnych dla gospodarki czasach. Ze środków unijnych możemy uzyskać na inwestycje towarzyszące imprezie 20 mld euro. Do tego czasu wybudujemy jednak większość nowoczesnych dróg, zmodernizujemy linie kolejowe, powstaną stadiony, hotele i inne obiekty. Po roku 2013 zapewne zmniejszy się strumień unijnych środków na rozwój infrastruktury. Czy musi to oznaczać zapaść branży budowlanej?
Jej przedstawiciele zgodnie przekonują, że ani rok 2012, ani 2013, czyli zakończenie unijnej perspektywy finansowej, nie oznaczają końca inwestycji infrastrukturalnych lub ich gwałtownego załamania.

Realizacja rządowego programu budowy dróg i autostrad jest opóźniona, a ponadto wielokrotnie zmniejszane były kwoty finansowania. Można zakładać, że część tych zadań zostanie przesunięta na lata po 2014 roku.

- Nawet jeżeli zostaną one zrealizowane, to i tak rządowy plan budowy 5 tys. dróg szybkiego ruchu oraz 200 obwodnic będzie wykonany w połowie, czyli trzeba będzie go dokończyć - twierdzi prezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Kotlarek.

W dodatku czekają nas inne zadania lub problemy do rozwiązania.

- Na 18,5 tys. dróg krajowych, które mają 5 proc. udziału w łącznej długości dróg, wydajemy połowę nakładów inwestycyjnych, tymczasem niszczeją drogi samorządowe, na których zwiększył się ruch ciężarówek - zauważa poseł Janusz Piechociński.

W zasadzie dopiero po 2014 roku nastąpi szczyt zadań inwestycyjnych na kolei, które na dobre jeszcze nie ruszyły. Tempo tych prac Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR, komentuje następująco: - Jeżeli w tym tempie będą postępować prace, to rozjazdy wymienimy po 260 latach, a tory po 160 latach.

Zdaniem Konrada Jaskóły, prezesa zarządu Polimex-Mostostal, boom inwestycyjny w budownictwie nie skończy się nagle za 2-3 lata, co najwyżej zmieni się struktura zleceń i przychodów przedsiębiorstw wykonawczych. Jeżeli już będą ułożone główne odcinki autostrad, to Polska stanie się bardziej atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych, którzy zaczną więcej zlecać zadań kubaturowych, w przemyśle i logistyce.
Inwestycje i budownictwo w latach 2002-09 (rok poprzedni = 100)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP