PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europejski transport na rozdrożu

Autor: Piotr Stefaniak
12-06-2014 08:29 |  aktualizacja: 12-06-2014 08:55
Europejski transport na rozdrożu
Udział w polskim rynku transportu ladowego (w proc.) Przychody sektora TSL w Polsce (w mld zł) Polska: Relacje ekonomiczne w transporcie

Różne szacunki mówią o tym, jak transport i logistyka przyczyniają się do wzrostu gospodarki. Bardziej istotne pozostaje pytanie, czy ten wpływ wzrośnie i jakie rodzaje transportu będą priorytetami.

Transport uważa się za istotny element realizacji trzech wolności europejskiego jednolitego rynku: swobodnego przepływu osób, usług i towarów. W Unii ma wysoki wkład w działalność gospodarczą i prawie 5-procentowy udział w PKB. Sektor: transport, spedycja i logistyka (TSL, włącznie z magazynowaniem) zatrudnia ponad 11 mln osób, tj. ok. 5 proc. pracujących w UE. Jeśli uwzględnić przemysł produkcji środków transportu, tworzy 18 mln miejsc pracy.
Wyzwania i prognozy

Od lat sektor TSL walczy, by nadążać za wymogami gospodarki. Efektem są i zmiany w strukturze transportu, i nowe technologie, pozwalające zwiększać rentowność. Nie bez przyczyny logistyce towarzyszą pojęcia: oszczędność, sprawność, zręczność, "smart". Czasami wydaje się jednak, że to daremne wysiłki. Niektóre rodzaje transportu są trwale niskorentowne, co ogranicza ich rozwój; inne muszą być dotowane - jak przewozy pasażerskie.

Szczególnym przypadkiem jest kolej. Choć poziom dotacji do transportu osób szacuje się w Unii na 50 mld euro, w wielu krajach koleje w najlepszym przypadku tkwią w stagnacji, bo przeważnie tracą klientów (jak w Polsce). Zresztą tendencja w przewozach cargo jest tylko nieco lepsza.

Transport samochodowy (nie tylko u nas) nie może się uporać z 40-procentowymi pustymi przewozami powrotnymi. Ba!, samoloty transportowe nie mogą przekroczyć 45 proc. wskaźnika wypełnienia (dane IATA). Rosną koszty paliw i kongestii (koszty zewnętrzne, szczególnie ochrony środowiska).

Tymczasem nowe wyzwania stoją za progiem. Rozrost wielkich miast potęguje złożoność logistyki. Udział e-handlu w gospodarce zmienia strukturę usług dostaw towarów. Pierwszy dron przewiózł już trzykilogramową paczkę lekarstw do apteki w Bonn. Już cztery stany w USA wprowadziły regulacje, umożliwiające poruszanie się po drogach pojazdom bez kierowców. Testowane są bezzałogowe kontenerowce. Gotowość odbioru od nich ładunków zgłaszają testowane "smart" porty.

Nowe technologie to nowe pytania bez odpowiedzi. Kto będzie np. pono sił odpowiedzialność za spowodowany wypadek przez "samorządny" samochód - producent, właściciel czy zarządca drogi, który np. nie odśnieży jej na czas? Czy komputer samochodu obroni się przed hakerami?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP