PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Ewolucje przy torach

Autor: Piotr Stefaniak
09-09-2010 00:00
Ewolucje przy torach
<b>Józef Marek Kowalczyk
<br>przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG</b>
<br><br>
Napraw mnie w biegu W niedalekiej przyszłości dotychczasowe funkcje naprawcze ZNTK-ów będą ograniczone. Rynek zleceniodawców przejdzie w znacznym stopniu na system "napraw w biegu", czyli - usług serwisowych. Na tych stacjach, gdzie wagon się zepsuje lub stanie, będzie poddawany remontowi przywracającemu mu zdolność do dalszej jazdy. Nie ma potrzeby, aby był ciągnięty w obie strony przez pół Polski do specjalistycznego zakładu po to, by wymienić w nim wstawki hamulcowe, zawory lub inne części, gdyż podraża to koszt napraw. Firmy, które pierwsze dostrzegą takie możliwości i potrafią zorganizować ten nowy sposób napraw, mają szansę na utrwalenie swojej pozycji na rynku, a być może nawet jego zdominowanie. Robią to już niektórzy przewoźnicy prywatni. <b>Janusz Piechociński<br>
poseł na Sejm RP</b><br><br>

Chrońmy nasze moce Niestety, w rywalizacji o sukces, rentowność i pieniądze, sprawy widzi się w kategoriach własnego podwórka, a nie całego polskiego rynku kolejowego.<br><br>

Przykładem są kolejne decyzje PKP Cargo, które radykalnie ograniczyło zlecenia na zewnątrz, rozwijając własne zaplecze i zrywając tradycyjne więzi z wieloma zewnętrznymi zakładami remontowymi, co było przyczyną ich zapaści finansowej. W sytuacji dużej podaży usług remontowych zabiega o pomoc ze środków publicznych na rozwój własnego zaplecza, choć można domniemywać, że w perspektywie kilku następnych lat będzie je pewnie sprzedawać. <br><br>

Skoro państwowa spółka już popsuła rynek innym państwowym lub sprywatyzowanym spółkom, a teraz stwarza dodatkowe zagrożenie - to dowodzi dalszego braku koordynacji polityki branżowej. <br><br>

Mam nadzieję, że kiedyś przyjdzie ożywienie na rynku kolejowym. Zachodzi jednak obawa, że zostanie ono skonsumowane przez ośrodki zewnętrzne, bowiem do tego czasu możemy utracić na trwałe znaczną część mocy usługowych. Przewozy ładunków i pasażerów koleją Tabor kolejowy normalnotorowy

Branża usług remontowych dla kolei jest w fazie trudno przewidywalnych dynamicznych zmian. Dla niektórych firm oznacza to poważne kłopoty, dla innych wielką szansę. Od wszystkich wymaga odważnych decyzji.

Na kolei wiele rzeczy robi się na gwizdek. Wynika to z paramilitarnych tradycji przedsiębiorstwa PKP, ale głównie z potrzeby zachowania bezpieczeństwa. Kolejarze nadal sięgają po instrukcję z grudnia 1996 roku, opisującą w detalach naprawy wagonów towarowych.

Jej załączniki określają cykle napraw: okresowych, rewizyjnych i głównych. Podczas tych ostatnich przeważnie modernizuje się tabor tak, że na tory wracają "prawie nowe" wagony i lokomotywy. Dla najliczniej eksploatowanych wagonów (węglarek) cykle są minimalne, czyli odpowiednio: co rok - co dwa - co osiem lat. Dochodzą do tego naprawy bieżące oraz poawaryjne. Wydawać by się mogło, że zakłady remontowe mają więc zapewnione zajęcie. A jednak...

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 195 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP