Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ewolucje przy torach

Autor: Piotr Stefaniak
09-09-2010 00:00
Ewolucje przy torach
<b>Józef Marek Kowalczyk
<br>przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG</b>
<br><br>
Napraw mnie w biegu W niedalekiej przyszłości dotychczasowe funkcje naprawcze ZNTK-ów będą ograniczone. Rynek zleceniodawców przejdzie w znacznym stopniu na system "napraw w biegu", czyli - usług serwisowych. Na tych stacjach, gdzie wagon się zepsuje lub stanie, będzie poddawany remontowi przywracającemu mu zdolność do dalszej jazdy. Nie ma potrzeby, aby był ciągnięty w obie strony przez pół Polski do specjalistycznego zakładu po to, by wymienić w nim wstawki hamulcowe, zawory lub inne części, gdyż podraża to koszt napraw. Firmy, które pierwsze dostrzegą takie możliwości i potrafią zorganizować ten nowy sposób napraw, mają szansę na utrwalenie swojej pozycji na rynku, a być może nawet jego zdominowanie. Robią to już niektórzy przewoźnicy prywatni. <b>Janusz Piechociński<br>
poseł na Sejm RP</b><br><br>

Chrońmy nasze moce Niestety, w rywalizacji o sukces, rentowność i pieniądze, sprawy widzi się w kategoriach własnego podwórka, a nie całego polskiego rynku kolejowego.<br><br>

Przykładem są kolejne decyzje PKP Cargo, które radykalnie ograniczyło zlecenia na zewnątrz, rozwijając własne zaplecze i zrywając tradycyjne więzi z wieloma zewnętrznymi zakładami remontowymi, co było przyczyną ich zapaści finansowej. W sytuacji dużej podaży usług remontowych zabiega o pomoc ze środków publicznych na rozwój własnego zaplecza, choć można domniemywać, że w perspektywie kilku następnych lat będzie je pewnie sprzedawać. <br><br>

Skoro państwowa spółka już popsuła rynek innym państwowym lub sprywatyzowanym spółkom, a teraz stwarza dodatkowe zagrożenie - to dowodzi dalszego braku koordynacji polityki branżowej. <br><br>

Mam nadzieję, że kiedyś przyjdzie ożywienie na rynku kolejowym. Zachodzi jednak obawa, że zostanie ono skonsumowane przez ośrodki zewnętrzne, bowiem do tego czasu możemy utracić na trwałe znaczną część mocy usługowych. Przewozy ładunków i pasażerów koleją Tabor kolejowy normalnotorowy

Branża usług remontowych dla kolei jest w fazie trudno przewidywalnych dynamicznych zmian. Dla niektórych firm oznacza to poważne kłopoty, dla innych wielką szansę. Od wszystkich wymaga odważnych decyzji.

Na kolei wiele rzeczy robi się na gwizdek. Wynika to z paramilitarnych tradycji przedsiębiorstwa PKP, ale głównie z potrzeby zachowania bezpieczeństwa. Kolejarze nadal sięgają po instrukcję z grudnia 1996 roku, opisującą w detalach naprawy wagonów towarowych.
Jej załączniki określają cykle napraw: okresowych, rewizyjnych i głównych. Podczas tych ostatnich przeważnie modernizuje się tabor tak, że na tory wracają "prawie nowe" wagony i lokomotywy. Dla najliczniej eksploatowanych wagonów (węglarek) cykle są minimalne, czyli odpowiednio: co rok - co dwa - co osiem lat. Dochodzą do tego naprawy bieżące oraz poawaryjne. Wydawać by się mogło, że zakłady remontowe mają więc zapewnione zajęcie. A jednak...

Wagony w krzakach

Reżimy napraw to jeden z czynników popytu na rynku remontów. Drugi to tabor.

Według danych GUS, w ub.r. bazę remontową w kolejnictwie tworzyło prawie 4,4 tys. lokomotyw, 1,2 tys. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) i 99 tys. wagonów, w tym 95 tys. towarowych. Około 80 proc. taboru należało do spółek PKP, głównie PKP Cargo.

- Jesteśmy nadal potęgą w Europie pod względem liczby użytkowanych wagonów i lokomotyw - potwierdza Józef Marek Kowalczyk, przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG.

Nie ma co epatować liczbami. Dane statystyczne i instrukcja o remontach słabo przystają do rzeczywistości, tj. realnej liczby zleceń napraw. Powody są dwa.

Od lat maleją systematycznie przewozy koleją zarówno towarów, jak i pasażerów.

To skutek przemian w strukturze gospodarki (i spadku np. "tonożernych" przewozów surowców i towarów) oraz niekonkurencyjnych wobec przewozów drogowych warunków, jakie stwarza fatalna infrastruktura kolejowa i sposób jej finansowania.

- W tym roku udało się nam zmniejszyć trend spadku liczby pasażerów na skutek uruchomienia nowych pociągów InterRegio oraz wydłużenia tras przejazdu - mówi z dumą Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu, dyrektor finansowy Przewozy Regionalne. - O ile w styczniu przewieźliśmy o 7 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej, to w czerwcu już tylko o 3 proc. mniej.

Mniejsza praca przewozowa powoduje, że mniej jest zleceń remontów taboru.

Prawie co piąty wagon stoi, bez należnych przeglądów, bezproduktywnie. Do tego dochodzi proces kasacji starego taboru (wymuszany m.in. przez instrukcję o remontach).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP