PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Firmy chcą być odpowiedzialne społecznie

Autor: Tadeusz Gańczarczyk
21-01-2010 00:00 |  aktualizacja: 05-02-2010 12:24
Firmy chcą być odpowiedzialne społecznie
- Strategia odpowiedzialności oderwana od biznesu to oszustwo. Firma musi być rentowna, by angażować sie społecznie - zauważa Witold Orłowski Powody włączenia SOB do strategii spółki *

W długookresowym rozwoju kluczowe znaczenie ma wizerunek firmy, jej umiejętność zgodnego współżycia z otoczeniem, budowa trwałych więzi z pracownikami.

Coraz większe zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu (SOB), zwaną także CSR (ang. Corporate Social Responsibility), wynika z nowych oczekiwań mieszkańców, klientów, władz publicznych, inwestorów, a także mediów. Idea zrównoważonego rozwoju, w której zawiera się społeczna odpowiedzialność biznesu, nabiera szczególnego znaczenia w dobie wspólnego przeciwstawienia się zmianom klimatycznym i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego.
Większość definicji opisuje SOB jako koncepcję, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają aspekty społeczne i ekologiczne w swoich działaniach oraz w kontaktach ze swoimi interesariuszami.

- W Polsce mamy problem ze zdefiniowaniem i podaniem, na czym SOB polega i dlaczego to robimy - zauważa Witold Orłowski, doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers. - Wciąż dominuje pogląd, że jest to robione, bo tak należy i w dodatku kosztem firmy. Tymczasem powody są zupełnie inne. SOB nie wynika z mody i nie koliduje z podstawową działalnością przedsiębiorstwa.

To inwestycja służąca długookresowemu rozwojowi firmy.

SOB o wielu twarzach

Mimo że głównym zadaniem współczesnej firmy jest dbałość o wzrost jej wartości, to istnieje możliwość harmonizowania takiego celu o wymiarze ekonomicznym z osiągnięciem celów społecznych i ekologicznych, przez chociażby włączenie SOB, jako inwestycji, do strategii biznesowej.

- Bardzo byśmy się oszukiwali, gdyby SOB była oderwana od biznesu. To także zadania, które pozwalają firmie odnieść korzyści. A przypomnę, że prezesi są najpierw rozliczani za wyniki ekonomiczne - uważa Bogdan Plich, wiceprezes GdF SUEZ Energia Polska.

Koncepcja SOB ma swoje podstawowe źródło w zagrożeniach globalnego rozwoju. Z prowadzonych w Polsce dyskusji na temat SOB wynika, że przedsiębiorcy i interesariusze nie czują niuansów między biznesem a biznesem społecznie odpowiedzialnym - są zdezorientowani i zagubieni.

- Mamy problem ze zdefiniowaniem nie tylko SOB, ale także interesariuszy -przyznaje Michał Szubski, prezes PGNiG.

- Na pewno są to właściciele, na pewno pracownicy i na pewno całe otoczenie, w jakim się znajdujemy. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu nie może przeczyć rentowności i aktywności gospodarczej firmy. Wytłumaczenie jest proste: aby firma mogła się w cokolwiek zaangażować, musi być rentowna.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP