PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gazoport: kontrakty i statki potrzebne od zaraz

Autor: Dariusz Malinowski
14-02-2007 00:00
Gazoport: kontrakty i statki potrzebne od zaraz
Skąd gaz w Polsce w 2011 roku (w mld m sześc.) Najwięksi eksporterzy LG (dane za 10 miesięcy 2006 roku w mld m sześc.)

Budowa gazoportu to jedna z najważniejszych dla bezpieczeństwa energetycznego kraju inwestycji. Jednak inwestycja, która ma pochłonąć co najmniej miliard złotych, będzie miała sens tylko wówczas, jeżeli znajdziemy stabilnych dostawców surowca i metanowce do jego przewozu.

W połowie grudnia ubiegłego roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (z pewnością nie bez aprobaty rządu) zdecydowało się na budowę w Świnoujściu tzw. gazoportu. Specjalny terminal pozwoli na odbiór ze statków skroplonego gazu ziemnego. Tą drogą może być w przyszłości transportowane nawet 7,5 mld m sześc. gazu rocznie. Zanim jednak do tego dojdzie, trzeba wybudować terminal i rozwiązać kilka problemów.

Długa droga do budowy


O budowie terminalu mówiło kilka kolejnych rządów, a więc i zarządów państwowego PGNiG. Z różnych względów do inwestycji nie dochodziło. Jako przeciwwskazania wymieniano niemożliwość zagospodarowania dodatkowych ilości gazu, brak potrzebnej infrastruktury, działek pod inwestycję, czy też po prostu pieniędzy na budowę. Jednak już przed trzema laty zrobiono ważny krok w kierunku budowy gazoportu. PGNiG, bo właśnie ta spółka będzie jego właścicielem, zamówiła opracowanie dotyczące lokalizacji inwestycji. Od początku było bowiem wiadomo, że o tak łakomy kąsek, jak budowa nowego portu, stoczą prawdziwy bój dwa tandemy: Gdańsk z Gdynią kontra Szczecin ze Świnoujściem.

- Terminal jest nie tylko prestiżową inwestycją, to także wymierne korzyści, nowe miejsca pracy i w przyszłości podatki - mówi Jacek Piechota, poseł SLD ze Szczecina, były minister gospodarki.

Nic więc dziwnego, że zainteresowane miasta użyły wszystkich argumentów, aby przekonać, że zlokalizowanie właśnie u nich gazoportu jest najkorzystniejsze dla państwa. Presja była tak duża, że kilkakrotnie zainteresowani politycy ogłaszali, że wyścig już się zakończył, a „super pewne informacje z super pewnych źródeł potwierdzały”, że to ich miasto zwyciężyło.

Ostatecznie zdecydowano, że gazoport powstanie w Świnoujściu. - Za taką lokalizacją przemawiały względy ekonomiczne - mówi wysokiej rangi przedstawiciel PGNiG, który brał udział w ocenie miejsc pod przyszłą lokalizację gazoportu. - Statki będą miały krótszą drogę, w pobliżu znajduje się także potencjalny liczący się odbiorca gazu (Zakłady Chemiczne Police, ewentualnie po odpowiedniej przebudowie gaz mógłby także spalać Zespół Elektrowni Dolna Odra - przyp. aut.). Ważnym argumentem było także to, że tereny, na których ma zostać wybudowany gazoport, należą do Skarbu Państwa lub władz samorządowych. Unikniemy więc żmudnych procedur wykupu działek od prywatnych właścicieli - dodaje nasz rozmówca.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP