PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gazoport z dodatkami

Autor: Dariusz Malinowski
11-09-2009 00:00 |  aktualizacja: 25-09-2009 15:30
Gazoport z dodatkami
Jak odebrać gaz z Gazoportu

Spółka Polskie LNG ogłosiła procedurę wyboru generalnego wykonawcy terminalu LNG w Świnoujściu. To początek jednej z najważniejszych i największych polskich inwestycji infrastrukturalnych.

Procedura ma charakter otwarty i jest dwuetapowa. Firmy zainteresowane budową terminalu LNG do 30 września 2009 r. mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W listopadzie odbędzie się także kwalifikacja czterech oferentów oraz zostanie wysłane zaproszenie do składania ofert wstępnych. Termin ich złożenia przewidziany jest do końca tego roku. Następnie odbędą się negocjacje z oferentami, po których, do 12 kwietnia 2010 r., będą mogli oni składać oferty ostateczne.
- Sądzę, że pierwsze umowy z wykonawcami będą podpisywane w maju 2010 r. Prace budowlane mają ruszyć w lipcu przyszłego roku - zapowiada Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG.

Jak podkreśla jednak Janusz Kowalski, członek Zespołu ds. Bezpieczeństwa Energetycznego w Kancelarii Prezydenta RP, do czasu uruchomienia terminalu LNG w Świnoujściu w 2014 r., muszą zostać zrealizowane dwie inne gigantyczne inwestycje infrastrukturalne: budowa falochronu osłaniającego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu, za co odpowiada Urząd Morski w Szczecinie (koszt około 1 mld zł), oraz rozbudowa przez Gaz-System sieci przesyłowej gazu w Polsce północno-zachodniej (koszt ponad 3 mld zł).

Port na wymiar

Gazoport to praktycznie całkowicie nowy obiekt. Jak mówią specjaliści, od czasu budowy w latach 1970-75 Portu Północnego w Gdańsku nie było w Polsce tak dużych inwestycji morskich. Pod wieloma względami gazoport będzie dość podobny do obiektu nad Zatoką Gdańską. Port Północny przeznaczony był od początku do obsługi ładunków masowych: wywożono węgiel, przywożono ropę naftową. Ze względu na gabaryty statków i zanurzenie do 15 metrów, obiekt ten przygotowano jako port głębokowodny.

Budowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stanowisko będzie w stanie obsłużyć statki o pojemności ładunkowej od 50 000 do 216 000 m sześc. Obecnie planowana jest budowa przy falochronie osłonowym portu zewnętrznego, w odległości ok. 600 m od linii brzegowej, jednego stanowiska dla statków typu Q-fex (gazowce ze zbiornikami membranowymi). Są to ogromne jednostki. Ich długość sięga 315 metrów, a szerokość 50 - czyli tyle, ile boiska piłkarskiego. Spore, bo sięgające 12,5 metra, jest także zanurzenie jednostki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Jak odebrać gaz z Gazoportu  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP