PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gdzie powstają węzły logistyczne

Autor: Piotr Stefaniak
05-04-2015 09:33
Gdzie powstają węzły logistyczne

foto: Michał Oleksy, Paweł Pawłowski / Żelazna Studio, shutterstock

Wiele krajów ma dobre położenie dogodne dla rozwoju transportu i logistyki. Ale wielkie węzły transportowe nie powstają wszędzie... Nie decyduje geografia - raczej ekonomia.

Francuzi chcą wprowadzić obowiązek nocowania w hotelach zagranicznych kierowców, Niemcy - naliczania im płacy minimalnej według swoich stawek. Norwegia ogłosi w maju, że zagraniczni kierowcy muszą mieć specjalne uprawnienia do prowadzenia samochodów po… śliskich nawierzchniach.
Administracyjne ingerencje mają zniechęcić obcych rywali. Głównie polskich przewoźników drogowych, którzy zdominowali europejski rynek przewozów międzynarodowych, w tym kabotażowych, dzięki konkurencyjności i solidnej pracy. Pomógł kryzys w strefie euro i wycofanie się firm niemieckich, hiszpańskich, włoskich.

W kolejce ustawia się już PKP Cargo (chce zdobyć więcej niż 9 proc. udziału w europejskich przewozach towarów). Głębokowodny Terminal Kontenerowy (DCT) w Gdańsku rzucił rękawicę portom w Hamburgu i Bremerhaven, przejmując od nich z roku na rok coraz więcej towarów polskiego handlu zagranicznego, ale i z krajów wschodniego Bałtyku.

Wyrastamy na potęgę logistyczną w skali Europy?

Miejsce w szeregu

- Cechą wyróżniającą światowy rynek logistyki jest wzrost regionalizmu - ocenia Uwe Kumm z firmy doradczej Roland Berger. Wskazuje na trzy klastry logistyczne o globalnym znaczeniu- w regionie Azji i Pacyfiku, Europy Zachodniej i USA. Takie były potrzeby rosnących tam centrów przemysłowych i konsumpcyjnych, głównych czynników nakręcających popyt na transport.

Do końca XIX w. synonimem światowego hubu był Londyn. Jest nim nadal w segmencie transportu lotniczego, lecz ogólnie dawno palmę pierwszeństwa oddał wpierw centrom w Nowym Jorku czy Chicago. Od niecałego półwiecza o pozycję nr 1 na świecie walczą Hongkong i Singapur - przykłady ponadprzeciętnego rozwoju logistyki dzięki konsekwentnej strategii rozwoju.

Jeżeli gdzieś najszybciej zniesiono "papierologię" odpraw towarów, to właśnie tam. Usprawniono też przeładunki - do gigantycznej skali 240 statków na dobę (Singapur). To w portach Dalekiego Wschodu programuje się taki załadunek kontenerowych klocków, by można je sprawnie wyładować w portach pośrednich, nie burząc stateczności statku.

Kiedy dodać niskie podatki, dostępność kredytów i wielki przemysł Chin, stanie się jasne, dlaczego miejsca te wybrało na siedzibę kilka tysięcy międzynarodowych korporacji, nakręcając dodatkowo potrzeby logistyczne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP