PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gdzie są szczegóły strategii dla kolei

Autor: Dariusz Ciepiela
26-05-2006 00:00
Gdzie są szczegóły strategii dla kolei

Ministerstwo Transportu i Budownictwa przygotowuje „Strategię transportu kolejowego do roku 2009”. Pytań i wątpliwości nie brakuje.

Niewiadome w przewozach

Ministerstwo Transportu proponuje w Strategii podzielenie spółki PKP Przewozy Regionalne na 5 kompanii samorządowych. Utworzenie pięciu silnych podmiotów przed rokiem 2008 i 2010, kiedy nastąpią kolejne etapy liberalizacji rynku, ma pozwolić na lepsze przygotowanie się do konkurencji z zagranicznymi podmiotami.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, analityka rynku kolejowego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, dobrze, że nie ma tutaj obaw przed postawą związków zawodowych mogących kontestować wniesienie do spółek pasażerskich wagonów i lokomotyw, które obecnie są dzierżawione od PKP Cargo.

Strategia przewiduje również uporządkowanie sytuacji w obszarze zatrudnienia, co oznacza, że maszyniści, obsługa trakcyjna i konduktorzy mają być zatrudnieni w tych spółkach, w których wykonują pracę. Spółki nie „pożyczałyby” sobie wzajemnie pracowników.

W przewozach pasażerskich Strategia zakłada uporządkowanie przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych poprzez oddanie ich spółce PKP InterCity. Pojawiają się tu jednak dwie istotne niewiadome. Nie ma słowa na temat finansowania przewozów regionalnych, podczas gdy obecny źle funkcjonujący system nie może być utrzymywany. Jego wadliwość jest niezależna od tego, kto ma rację w zadawnionym sporze – czy Przewozy Regionalne mówiąc, że samorządy nie pokrywają w pełni deficytu, czy samorządy twierdząc, że każe im się płacić za dziwne i nieuzasadnione koszty.

W Strategii mówi się o całkowitym oddłużeniu Przewozów Regionalnych jeszcze zanim zostaną podzielone na 5 kompanii. Nic nie wspomina się jednak o tym w jakiej formie nastąpi oddłużenie: czy to będzie gotówka, czy może dokapitalizowanie akcjami. Istnieje obawa o „międzyresortowe niedomówienia” między Ministerstwami Transportu i Finansów. Dotychczas bywało, że plany kolejowe czy drogowe, zakładające określone wydatki, były zmniejszane w Ministerstwie Finansów. Tu chodzi o ponad 2,5 mld złotych...

Oddłużenie Przewozów Regionalnych musi być jednorazowe, nie można podatników narażać na to, że co kilka lat każe im się oddłużać koleje czy inne firmy. Żeby te oddłużenia miały sens, muszą być wprowadzone czytelne i stabilne zasady finansowania przewozów regionalnych, jak i międzywojewódzkich i międzynarodowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP