Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Geopolimery - nowa przyjazna środowisku alternatywa dla betonów na bazie cementu portlandzkiego. Część 2 - przykłady wdrożenia i wyniki badań

Autor: Polskie Drogi
02-02-2016 13:30 |  aktualizacja: 19-01-2016 09:50
Geopolimery - nowa przyjazna środowisku alternatywa dla betonów na bazie cementu portlandzkiego. Część 2 - przykłady wdrożenia i wyniki badań

W artykule przedstawiono wybrane przykłady zastosowań geopolimerów takie jak m.in. zastosowania w budownictwie, w odlewniach, jako składnik kompozytów, rury, podkłady kolejowe i wiele innych. Opisano przykłady wdrożeń technologii geopolimerów na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. W artykule przedstawiono również przykłady wyrobów z geopolimerów wykonane w Instytucie Inżynierii Materiałowej Politechniki Krakowskiej. Zaprezentowano również wyniki badań najważniejszych własności geopolimerów takie jak: wytrzymałość na ściskanie, współczynnik przewodzenia ciepła, odporność na wysokie temperatury, nasiąkliwość, mrozoodporność.

1. Przykłady wdrożenia technologii geopolimerowej

Geopolimery w ciągu ostatnich kilkunastu lat wzbudziły zainteresowanie środowisk nie tylko naukowych, ale również przedsiębiorców zainteresowanych nowymi konkurencyjnymi technologiami. Na rynku zaczyna pojawiać się coraz więcej produktów na bazie geopolimerów. W chwili obecnej na Polskim rynku dostępne są komercyjnie dwa produkty geopolimerowe. Jest to fuga geopolimerowa PCI-Geofug firmy Basf oraz zaprawy geopolimerowe GeoLite firmy Kerakoll. Liczba dostępnych produktów na bazie geopolimerów będzie się szybko powiększać głównie ze względu na właściwości tego materiału oraz w związku z tym, że coraz większa liczba przedsiębiorstw i część społeczństwa zaczyna nabierać przekonania do tego typu wyrobów. W niniejszej pracy przedstawiono kilka wybranych zastosowań i przykładów komercjalizacji geopolimerów z okresu kilkudziesięciu ostatnich lat.

Pierwsze zastosowania geopolimerów miały miejsce na początku lat 70. ubiegłego wieku. Opracowano wtedy ognioodporne płyty wiórowe, składające się z drewnianego rdzenia obłożonego dwiema powłokami geopolimerowymi. W latach 1978/80 stworzono w Cordi-Laboratory ciekłe spoiwo geopolimerowe na bazie metakaolinu zawierające rozpuszczalny krzemian alkaliczny. Była to pierwsza żywica mineralna jaką wyprodukowano. W roku 1986 francuska firma lotnicza Dassault Aviation użyła form i narzędzi geopolimerowych do budowy i rozwoju myśliwca Rafale.

Prototypowe oprzyrządowania kompozytowe z geopolimerami zostały wykonane również dla Northtrop Aviation i stosowane w produkcji kompozytu zaprojektowanego dla nowego bombowca US Airforce. Z geopolimerów wykonane zostało ponad sto aplikacji dla lotnictwa m.in. dla Airbusa [1].

W 1994 roku US Federal Aviation Administration zainicjowała programy badawcze i program rozwoju tanich, przyjaznych dla środowiska materiałów ognioodpornych stosowanych we wnętrzach samolotów. Kompozyty geopolimerowe zostały wybrane przez F.A.A. jako materiały rokujące powodzenie realizacji tego programu.

W sezonie Grand Prix 1994 i 1995 zespół Benetton Formula 1 zaprojektował wyjątkową osłonę termiczną wykonaną z kompozytu geopolimerowego. Wszystkie części umiejscowione były wokół układu wydechowego i świetnie wytrzymały wibracje i wysokie temperatury (ponad 700°C). Do dzisiaj większość zespołów Formuły 1 używa geopolimerowych materiałów kompozytowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 801 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 297 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 761 691 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP