Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gmina kusi

Autor: Grażyna Kuryłło
30-11-2012 08:10
Gmina kusi
Jan Mroczka, prezes zarządu Rank Progress, stawia na mniejsze ośrodki miejskie, które stały się atrakcyjne dla inwestujących w obiekty handlowe. - Zeszliśmy do miast do 30 tys. mieszkańców i chcemy tam realizować nasze projekty - deklaruje. Tomasz Buras z firmy Savills podkreśla znaczenie promocji miasta jako oferty dla inwestorów, ale także jako miejsca do życia.

Rośnie zainteresowanie inwestorów nieruchomościami w polskich miastach. Atrakcyjne stały się nie tylko Kraków czy Warszawa. Do głosu dochodzą mniejsze ośrodki.

Wbrew obiegowym przekonaniom, w pozyskiwaniu inwestorów przez polskie miasta liczy się nie tylko infrastruktura drogowa. Ważne jest też to, jakim miejscem do życia jest dany ośrodek. Trudno ściągnąć specjalistów tam, gdzie wszystko kończy się o 18.
- Parę razy zdarzyło nam się, że inwestor miał piękny teren z dobrym dojazdem i przyjaznym samorządem. Jednak kiedy wyszedł wieczorem po negocjacjach z urzędem miasta i zobaczył kompletnie wymarłe miasto, w którym oprócz paru pijaczków nie było nikogo, powiedział: "Ja tego swoim ludziom nie zrobię" - mówi Agnieszka Wojnarowska, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Coraz bardziej oczywiste staje się to, że ważne dla przyszłych inwestorów (i ich pracowników z rodzinami) jest otoczenie, czyli restauracje, kina czy miejsca handlowe.

Konkurs piękności

W globalnym rankingu najbardziej popularnych miast, jeśli chodzi o lokowanie centrów usług biznesowych, pierwszy jest Kraków - z jedenastą pozycją na świecie.

- Kraków ma świetne walory turystyczne. Poza tym się promuje. Sam widziałem w CNN Asia regularne spoty o Małopolsce - mówi Tomasz Buras, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych w Europie Środkowej w Savills.

Drugim miastem na tej liście jest Warszawa z 38. pozycją na świecie. Następny jest Wrocław - na 78. miejscu.

Wszystkie inne miasta są daleko w tyle. - Pokazuje to, jak ważna jest promocja miasta, jego otoczenia i miejsca do życia. Nie tylko w Polsce, ale też za granicą - dodaje Buras.

Ale nie tylko to się liczy. Samorządy starają się uatrakcyjnić swoje oferty. Na Śląsku zorganizowano konkurs "Grunty na medal". Wojewódzwtwo śląskie oferuje ok. 150 terenów pod inwestycje, z czego w ramach konkursu ok. 30.

Andrzej Szteliga, pełnomocnik marszałka ds. centrum obsługi inwestora i eksportera Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, uważa, że jednym z podstawowych elementów atrakcyjności dla inwestorów jest zwolnienie od podatków od nieruchomości zarówno w części gruntowej, jak i budowlanej.

- Gdyby jeszcze była możliwość udzielenia pomocy publicznej, która pozwalałaby na przykład na sprzedaż niektórych gruntów po zaniżonych cenach lub po cenie wręcz symbolicznej, to w skali kraju na pewno zwiększyłoby to siłę przyciągania inwestorów - twierdzi Szteliga.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP