PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gminny, a nawet prywatny...

Autor: Oskar Filipowicz
25-04-2005 00:00
Gminny, a nawet prywatny...

Wraz z reformą administracyjną u progu lat 90. polskie samorządy terytorialne, dysponując własnym majątkiem, stały się aktywnymi uczestnikami życia gospodarczego. Ale jednostki samorządu terytorialnego to szczególni "przedsiębiorcy".

Realizując zadania publiczne są podmiotem życia gospodarczego na swoim terenie, a jednocześnie kształtują reguły gry - mogą wpływać na rozwój przedsiębiorczości na swoim terenie i ograniczać swobodę konkurencji. Z drugiej strony poprzez jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze realizują funkcje służebne wobec mieszkańców, sprzeczne niekiedy z prostym postulatem maksymalizacji zysku. W tej sytuacji ani procesy prywatyzacyjne w dziedzinie własności komunalnej i usług publicznych, ani późniejsze relacje między współwłaścicielami spółki nie mieszczą się w prostych, przejrzystych schematach.

Nie wszystko na sprzedaż


Ustawa określa, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez samorząd "w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego". Podmioty działające w polskich miastach i gminach zajmują się komunikacją, wodociągami i kanalizacją, dostawą i produkcją energii elektrycznej i cieplnej, zaopatrzeniem w gaz, gospodarką odpadami, urządzaniem i utrzymaniem zieleni miejskiej, utrzymaniem i budową ulic, a nawet promocją i informacją. Często funkcjonują w wielu dziedzinach jednocześnie.

Które z tych dziedzin prywatyzować, a które pozostawić w gestii samorządu? W jaki sposób zmieniać formę własności bez szkody dla jakości usług? A może brak przekształceń stanie się powodem zapaści danej dziedziny usług publicznych? Te i podobne pytania zadają sobie (powinni?) radni wielu polskich miast i gmin. Odpowiedzi zależą od warunków lokalnych i od celów, którym ma służyć prywatyzacja. Generalnie procesom prywatyzacyjnym podlegają dziedziny, w których istnieje silna potrzeba kapitału, które np. wymagają kapitałochłonnych inwestycji, na które miasta czy gminę po prostu nie stać. Drugim powodem może być konieczność podniesienia efektywności. Innym względem może być zamiar poddania danej dziedziny konkurencji, czego efektem jest obniżenie kosztów.

Jak wynika z danych Ministerstwa Skarbu Państwa (MSP) i GUS, niektóre władze lokalne, mimo skomplikowanych uwarunkowań, konsekwentnie prowadzą przekształcenia podmiotów komunalnych w kierunku dostosowania do warunków gospodarki rynkowej. Doświadczenia zagraniczne i krajowe dowodzą bowiem, że przekształcenie podmiotów komunalnych w spółki kapitałowe ułatwia restrukturyzację, otwiera drogę do inwestycji oraz pozyskania inwestorów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP