Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Handel zagraniczny - dawnych wspomnień czar

Autor: Jacek Wódz*
18-06-2001 00:00

Przez wiele lat PRL-u handel zagraniczny uchodził za szczyt marzeń inteligentnego Polaka. Pamiętamy, że dostać się na studia o tej specjalności to była rzecz osiągalna tylko dla nielicznych. Praca w handlu zagranicznym nobilitowała. Były to elity polskiego społeczeństwa. Ludzie znający języki, podróżujący, znający świat, często wyraźnie zamożni to były "kadry handlu zagranicznego".

Nie chcę, by zabrzmiało to ironicznie, tak po prostu było, a żeby wszystko było jeszcze ciekawsze to pozycja i samego zawodu, i tej grupy ludzi była, przy całym poszanowaniu dla ich wysokich kompetencji, najczystszym produktem patologii, jaką była gospodarka PRL-u, a zwłaszcza jej relacje z zagranicą. Lęk przed zagranicą, trudności w uzyskaniu paszportu, brak dewiz (bo przecież wymiana złotówki dokonywała się nielegalnie - kto dziś jeszcze pamięta cinkciarzy?) to była codzienność nawet wysoko wykształconego Polaka. Zaś praca w handlu zagranicznym otwierała szeroko okno na świat. Przy ówczesnych zupełnie chorych przelicznikach walut wymienialnych na złotówki, każda oszczędność w dolarach czy markach oznaczała znaczne wzmocnienie zasobów w kraju. I takie skojarzenia przez lata funkcjonowały wokół handlu zagranicznego. Aż łza się w oku kręci. Bo cóż z tego wszystkiego zostało? Gdzie ta wyjątkowość zajęcia i trudniących się nim ludzi?
Dziś w dobie gospodarki liberalnej, otwartej, gdy państwo nie ma już monopolu na prowadzenie handlu zagranicznego, gdy każdy może wyjechać za granicę i każdy może wymienić pieniądze, ów czar prysł, a rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Każdy kto na poważnie traktuje swą działalność w biznesie musi być otwarty na kontakty z partnerami zagranicznymi, to oczywistość, choć - co trzeba podkreślić - nadal istnieje (i dobrze że istnieje) specjalizacja w transakcjach zagranicznych. Nie ma więc specjalnej grupy ludzi - nie ma owej elity. Pora więc w inny sposób podejść do funkcjonowania i samej wymiany towarowej, i finansowej z zagranicą, i do kwalifikacji niezbędnych dla sprawnego działania w tej dziedzinie.
Cóż socjolog może powiedzieć o organizacji dzisiejszego handlu zagranicznego? Na pewno nie wolno mu się wypowiadać w sprawach czysto ekonomicznych. Ale może zauważyć coś co charakteryzuje wielu ludzi na Zachodzie, zajmujących się właśnie handlem z partnerami zagranicznymi. Od lat bardzo często bywam za granicą, kilkakrotnie mieszkałem na tzw. Zachodzie. Zawsze, gdy spotykałem ludzi trudniących się właśnie handlem zagranicznym, uderzała mnie pewna ich cecha - znajomość świata, rozumiana nie jako wiedza fachowa o konkretach transakcji, ale jako ważny element kultury ogólnej. Studia ekonomiczne mogą i powinny dać wyposażenie fachowe, niezbędne do tego typu działalności gospodarczej. Mogą też wspomagać naukę języków obcych. Ale kultury ogólnej trzeba się nauczyć samemu. Trzeba rozumieć różnorodność kultur, obyczajów. Trzeba się umieć zachować. Przecież w ramach takiej działalności nie załatwia się tylko interesów. Trzeba wiedzieć, że na kolacji z partnerem francuskim trzeba umieć konwersować o kulturze, o winie, o modnej ostatnio książce, a do spraw handlowych można nawiązać przy deserze. Inaczej zostanie się potraktowanym jak parweniusz, nuworysz, a takich nikt nigdzie nie ceni. A więc kultura ogólna to na pewno konieczne wyposażenie człowieka, który chce zajmować się zawodowo handlem zagranicznym. Trzeba też umieć nawiązywać kontakty międzyludzkie, umieć tworzyć wokół siebie atmosferę zaufania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP