PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Hub Polska

Autor: Piotr Stefaniak
17-03-2013 06:19 |  aktualizacja: 17-03-2013 08:52
Hub Polska
<b>Jerzy Zachara<br />
prezes zarządu Śląskiego Centrum Logistyki </b><br /><br />

- W zasadzie sieć 23 terminali kolejowych jest dziś w Polsce wystarczająca na obecne potrzeby przewozów intermodalnych. Ale jeśli będą one równie dynamicznie rosnąć, jak dotychczas, wkrótce będzie ich za mało. <br /><br />

Problemem jest jakość tych terminali - ich wyposażenie i możliwości świadczenia kompleksowych usług. <br /><br />

Z jednej strony mamy też koncentrację terminali na Śląsku i w okolicach Poznania, z drugiej - ich rozdrobnienie. W efekcie do tych prywatnych terminali przyjeżdżają krótkie pociągi, co przeczy efektywności transportu.

Nasze porty walczą, by przejąć choć trochę polskich towarów odprawianych na Zachodzie. Mają też apetyt, by zdobyć przyczółki, które złożą się na "hub Polska".

Każdego tygodnia w porcie w Hamburgu odprawia się 150 feederów, czyli mniejszych kontenerowców odwożących ładunki do innych portów, w tym polskich. W ub.r. przeładowano tam niemal trzy razy więcej niż we wszystkich naszych portach: 140 mln ton, w tym 9 mln TEU (20-stopowych kontenerów) o wadze ok. 90 mln t.
Dla nas istotne, że w tym "wolnym i hanzeatyckim mieście" przeładowuje się też prawie połowę towarów importowanych do naszego kraju. Zresztą mniej więcej tyle samo co w imporcie do Czech, Austrii czy Słowacji.

- Koszt transportu kontenerów z Azji do Hamburga lub Gdańska jest niemal ten sam lub też różnica jest niewielka.

Polskie porty za usługi przeładunkowe pobierają jednak o około połowę mniejsze opłaty - wyjaśnia Boris Wenzel, dyrektor zarządzający Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym (DCT) Gdańsk.

Do Hamburga statki z Morza Północnego muszą się wciskać ujściem Łaby i kanałem nawigacyjnym przez 100 km. Z tego powodu przeżywa on poważne kłopoty. Co prawda hamburski Container Terminal Burchardkai (CTB) był pierwszym w Europie, do którego w połowie grudnia 2012 r. zawinął w dziewiczym rejsie superkontenerowiec "Marco Polo", zabierający 16 tys. TEU, ale - ze względu na duże zanurzenie - był on tylko w połowie wypełniony kontenerami. Chcąc przyjmować tak duże jednostki, Hamburg winien pogłębić kanały. A niemiecki Federalny Sąd Administracyjny odroczył decyzję w tej sprawie do jesieni 2013 r. Kilka portów w regionie zobaczyło szansę dla siebie...

Co woli klient?

W połowie grudnia 2012 r. polski importer sprowadził z Ameryki Łacińskiej partię rzadkich owoców, by dostarczyć je do handlu jeszcze przed świętami. Ale nie wszystkie skrzynki miały nalepki i ładunek miał na nie poczekać. Zdenerwowana właścicielka wycofała towar i odprawiła go... w Hamburgu. Bo liczył się czas.

Naszą słabością jest też zaplecze polskich portów, głównie fatalny stan torów.

Dwa największe terminale kontenerowe (DCT Gdańsk i BCT Gdynia) rozbudowują bocznice - cóż z tego, skoro prowadzą do nich pojedyncze tory.

- Co rusz zdarzają się przypadki, że nasze pociągi stoją w tych portach 30 godzin. Mam nadzieję, że uda się szybka realizacja planów rozbudowy bocznic terminalowych i zaplecza kolejowego portów - mówi Sebastian Świniarski, dyrektor Biura Intermodalnego Cargosped z Grupy PKP Cargo.
<b>Jerzy Zachara<br />
prezes zarządu Śląskiego Centrum Logistyki </b><br /><br />

- W zasadzie sieć 23 terminali kolejowych jest dziś w Polsce wystarczająca na obecne potrzeby przewozów intermodalnych. Ale jeśli będą one równie dynamicznie rosnąć, jak dotychczas, wkrótce będzie ich za mało. <br /><br />

Problemem jest jakość tych terminali - ich wyposażenie i możliwości świadczenia kompleksowych usług. <br /><br />

Z jednej strony mamy też koncentrację terminali na Śląsku i w okolicach Poznania, z drugiej - ich rozdrobnienie. W efekcie do tych prywatnych terminali przyjeżdżają krótkie pociągi, co przeczy efektywności transportu.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP