PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ile jest warta informatyka?

Autor: Adam Brzozowski
07-03-2005 00:00
Ile jest warta informatyka?

Często informatycy realizują bardzo istotne działania zapewniające ciągłość działania ich firmy, natomiast nie wiedzą i nie są w stanie określić, ile tak naprawdę są warci dla organizacji. Nie wiedzą tego nawet menedżerowie. Żeby mieć racjonalnie działający dział IT należy ”zinformatyzować informatykę”

W krajach rozwiniętych trudno spotkać organizacje, które nie potrafią określić, jaką wartość dostarcza i jakie koszty generuje funkcjonowanie rozwiązań IT. Praktycznie większość urzędów i firm potrafi odpowiedzieć na pytania: jaki jest koszt pracy informatyków i utrzymania poszczególnych obszarów IT, które jednostki biznesowe i w jakim stopniu wykorzystują zasoby informatyczne?
Dzieje się tak dzięki zastosowaniu podejścia polegającego na świadczeniu przez dział IT jasno zdefiniowanych i mierzalnych usług, których odbiorcami są poszczególne jednostki organizacyjne w firmie. Każda usługa może być świadczona na kilku określonych poziomach (Service Levels), które zależą od zróżnicowania wymagań odbiorców.

– Między innymi menadżerowie wymagają, aby tylko określeni pracownicy posiadali daną usługę na wyższym poziomie. Przykładem takiej usługi może być e-mail. Wybranie najwyższego poziomu usługi email pozwala na możliwość wymiany poczty poprzez telefon komórkowy podłączony do notebooka. Ten poziom usługi adresowany jest do pracowników, którzy podróżują i stały dostęp do poczty elektronicznej jest istotny dla roli, jaką pełnią w firmie – tłumaczy Andrzej Tarasiewicz, architekt rozwiązań w firmie Hewlett-Packard Polska.

Koszty na miarę potrzeb

Po uzgodnieniu zapotrzebowania działu firmy – jako odbiorcy - na określony poziom świadczenia usługi przez IT – jako dostawcę – tworzy się tak zwaną Umowę SLA (Service Level Agreement), która określa warunki świadczenia danej usługi: identyfikuje jej dostawcę, odbiorców, koszt i mierzalne parametry jakościowe. Koszt usługi uzależniony jest od poziomu, na jakim usługa jest świadczona. Takie zróżnicowanie pozwala na dostosowanie jakości i kosztu danej usługi do rzeczywistych potrzeb poszczególnych jednostek biznesowych.

– Kiedy menedżer jednostki biznesowej musi „pokryć” koszty konsumpcji usługi przez swój dział, stara się racjonalnie podejść do wyboru poziomów usługi dla poszczególnych pracowników biorąc pod uwagę uzyskaną wartość oraz swoje koszty. Od momentu wprowadzenia tego typu mechanizmów oczywistym staje się, co dostarcza dział IT, ile to kosztuje, kto konsumuje zasoby IT oraz kto jest adresatem kosztów – mówi Andrzej Tarasiewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP