PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Infrastruktura: dziurawe drogi, zardzewiałe tory

Autor: Krzysztof Orłowski
18-05-2007 00:00
Infrastruktura: dziurawe drogi, zardzewiałe tory
<b>Adrian Furgalski</b> z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR: <b>Dobre tory za 200 lat?</b>

- Co roku powinniśmy wymieniać około 1400 km torów. Tymczasem od 2000 roku wymienialiśmy przeciętnie 220 km torów rocznie. Jeśli ten proces nie ulegnie przyspieszeniu, to wszystkie tory zostaną w Polsce wymienione za 167 lat... 

Jeszcze gorsza jest sytuacja, jeśli chodzi o rozjazdy - rocznie wymieniano ich 150 sztuk, a powinno być 2490, czyli na pełną wymianę w tym tempie potrzebowalibyśmy 287 lat. Większość podkładów to są podkłady z drewna, które przekroczyły 19 lat, i też już powinny być wymienione. 

Spośród 25 tys. obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty) 80 proc. jest starszych niż 80 lat. Tylko 5 proc. sieci kolejowej administrowanej przez PLK spełnia warunki, do których zobowiązaliśmy się w stosunku do UE - czyli prędkość przejazdu 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Pierwsze poważne pieniądze na infrastrukturę kolejową pojawiły się dopiero w ubiegłym roku. Rząd odziedziczył po rządzie Marka Belki dwie ustawy: jedną dotyczącą funduszu kolejowego, drugą - finansowania infrastruktury transportu lądowego. Zgłosił je ponownie jako swoje i, całe szczęście, zostały one przyjęte. Co się zmieniło? Wcześniej 12 proc. akcyzy paliwowej było dzielone (po równo) pomiędzy drogi i kolej, od tego roku jest to 18 proc. Do tego dochodzi jeszcze 20 proc. opłaty paliwowej, która trafia do Funduszu Kolejowego. Z akcyzy FK uzyska więc około 1 mld zł, z czego około 700 mln zł jest przeznaczone dla PLK jako wkład własny do środków unijnych, a pozostałe 300 mln to środki na bieżące utrzymanie infrastruktury.

Sytuacja PLK i tak już jest lepsza dzięki tym ustawom finansującym niż parę lat temu, ale nadal jest to sytuacja zła. W 2005 r. PLK zrealizowała inwestycje za 900 mln zł. Zgodnie z planem nakłady te miały rosnąć - w 2006 r. miały wynieść 1,7 mld zł, a w tym roku 2,5 mld. Już teraz jednak po podsumowaniu roku okazało się, że nie wydano 1,7 mld zł, a tylko 1,3.

Z Unii Europejskiej na modernizację polskiej infrastruktury transportowej wpływają olbrzymie pieniądze, ale w stosunku do potrzeb (szczególnie kolei) - wciąż za małe. Poza tym fundusze te trzeba umieć wykorzystać. Ceny usług i materiałów rosną. Na ambitne plany budowy autostrad czy modernizacji linii kolejowych trzeba patrzeć sceptycznie.

- Nasze potrzeby w zakresie dróg krajowych (a przecież nie tylko po tych drogach jeździmy) - to około 200 mld zł. Przez najbliższe 8 lat dostaniemy na drogi 40 mld zł. To pokazuje, ile nam zabraknie - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Po to, żeby zwiększyć tę pulę, część autostrad ma być też finansowana w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, a więc z pieniędzy prywatnych firm. W ten sposób do 40 mld zł prawdopodobnie dodać będzie można około 20 mld. Niestety, o PPP w Polsce mówi się od lat; odcinki, których budowę w ten sposób mamy sfinansować, są również dawno znane (Warszawa-Łódź oraz Łódź-Pyrzowice), a na razie wciąż się na nich nic nie dzieje.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Adrian Furgalski</b> z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR: <b>Dobre tory za 200 lat?</b>

- Co roku powinniśmy wymieniać około 1400 km torów. Tymczasem od 2000 roku wymienialiśmy przeciętnie 220 km torów rocznie. Jeśli ten proces nie ulegnie przyspieszeniu, to wszystkie tory zostaną w Polsce wymienione za 167 lat... 

Jeszcze gorsza jest sytuacja, jeśli chodzi o rozjazdy - rocznie wymieniano ich 150 sztuk, a powinno być 2490, czyli na pełną wymianę w tym tempie potrzebowalibyśmy 287 lat. Większość podkładów to są podkłady z drewna, które przekroczyły 19 lat, i też już powinny być wymienione. 

Spośród 25 tys. obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty) 80 proc. jest starszych niż 80 lat. Tylko 5 proc. sieci kolejowej administrowanej przez PLK spełnia warunki, do których zobowiązaliśmy się w stosunku do UE - czyli prędkość przejazdu 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Pierwsze poważne pieniądze na infrastrukturę kolejową pojawiły się dopiero w ubiegłym roku. Rząd odziedziczył po rządzie Marka Belki dwie ustawy: jedną dotyczącą funduszu kolejowego, drugą - finansowania infrastruktury transportu lądowego. Zgłosił je ponownie jako swoje i, całe szczęście, zostały one przyjęte. Co się zmieniło? Wcześniej 12 proc. akcyzy paliwowej było dzielone (po równo) pomiędzy drogi i kolej, od tego roku jest to 18 proc. Do tego dochodzi jeszcze 20 proc. opłaty paliwowej, która trafia do Funduszu Kolejowego. Z akcyzy FK uzyska więc około 1 mld zł, z czego około 700 mln zł jest przeznaczone dla PLK jako wkład własny do środków unijnych, a pozostałe 300 mln to środki na bieżące utrzymanie infrastruktury.

Sytuacja PLK i tak już jest lepsza dzięki tym ustawom finansującym niż parę lat temu, ale nadal jest to sytuacja zła. W 2005 r. PLK zrealizowała inwestycje za 900 mln zł. Zgodnie z planem nakłady te miały rosnąć - w 2006 r. miały wynieść 1,7 mld zł, a w tym roku 2,5 mld. Już teraz jednak po podsumowaniu roku okazało się, że nie wydano 1,7 mld zł, a tylko 1,3.  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP