PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastruktura, głupcze!

Autor: Janusz Steinhoff
01-12-2012 09:35
Infrastruktura, głupcze!
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Polsce potrzebna jest rewolucyjna zmiana w prowadzeniu inwestycji infrastrukturalnych. Nie można tolerować urzędniczego paraliżu w dziedzinie, od której zależy tempo rozwoju cywilizacyjnego całego kraju.

Gospodarka nie będzie się rozwijać bez dobrze funkcjonującej infrastruktury. Truizm? Zapewne, ale obserwując sprawność i tempo wielu procesów inwestycyjnych w naszym kraju, można nabrać przekonania, że prawdę tę należy głośno i wielokrotnie powtarzać.
Kolej, która długo finansowała się dekapitalizacją własnego majątku, pięć lat temu wkroczyła w okres intensywnej modernizacji. Do użytku oddano nowe i wyremontowane dworce, rozpoczęto modernizację szlaków kolejowych. Jednak w wielu przypadkach tryb realizacji tych przedsięwzięć musi budzić zastrzeżenia. Trasę Warszawa-Radom (103 km) w latach 30. ubiegłego wieku budowano 21 miesięcy.

Niezrozumiała i ośmieszająca jest propozycja państwowego inwestora rozpisująca prace remontowo-modernizacyjne tej trasy na... pięć lat. Podobnie z Centralną Magistralą Kolejową - w latach 70. budowano ją sześć lat - znacząco dłużej ma trwać jej modernizacja.

Naszą piętą Achillesa wciąż pozostaje infrastruktura drogowa. Nie oddaliśmy w terminie do użytku żadnej autostrady w całości. A4, mająca łączyć granicę wschodnią z zachodnią, nadal nie jest przejezdna. Na budowie A1 (północ-południe) mamy do czynienia z poważnymi opóźnieniami. Jedyny odcinek polskiej sieci autostradowej oddany do użytku przed terminem to 100-kilometrowy fragment autostrady Nowy Tomyśl-Świecko, zbudowany w dwa lata przez konsorcjum z udziałem Kulczyk Holding. Ten wyjątek jasno wskazuje na przewagę sprawności prywatnego inwestora.

Polska - największy plac budowy w Europie - stanęła wobec problemu upadłości dużych firm wykonawczych. Towarzyszy temu... znakomite samopoczucie GDD KiA, gdzie najwidoczniej zapomniano, że to właśnie ta instytucja jest odpowiedzialna za oddawanie w terminie kolejnych odcinków autostrad - za kreowanie, a nie recenzowanie rzeczywistości.

Nie można tolerować sytuacji, w której przetarg wygrywa firma oferująca wykonanie zamówienia po nierealnie niskiej cenie. I równocześnie przerzucać wszelkie ryzyka i problemy na wykonawców.

Formalistyczne podejście do (wielokrotnie kwestionowanych przez firmy) zapisów Prawa zamówień publicznych i urzędnicza asekuracja skutkują pozornymi, a wręcz szkodliwymi oszczędnościami.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP