PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastruktura - stan krytyczny

Autor: Dariusz Ciepiela
11-10-2006 00:00
Infrastruktura - stan krytyczny

Rząd Leszka Millera przyjął ambitny program "Infrastruktura - klucz do rozwoju". Niestety, choć minęło kilka lat od jego ogłoszenia, efektów nie widać. Zapowiadany klucz okazał się kiepskim wytrychem.

W 2005 roku Najwyższa Izba Kontroli opublikowała „Informację o wynikach kontroli wykorzystania możliwości rozwojowych gospodarki morskiej” oraz "Informację o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004".
NIK zauważyła, że skutkiem złego stanu technicznego linii kolejowych były ograniczenia prędkości transportu, co zniechęciło potencjalnych klientów do korzystania z usług portowych. Krytyczny był zwłaszcza stan techniczny linii Szczecin-Świnoujście. Barierą było także nieuregulowanie stosunków własnościowych infrastruktury kolejowej na terenie portów morskich. Izba zauważyła, że nie poprawił się dostęp do portów dla transportu drogowego, co spowodowało utratę części klientów, zwłaszcza w zakresie przewozów kontenerowych. W otoczeniu portów nie wybudowano wystarczającej liczby mostów i odcinków dróg, które pozwoliłyby wyprowadzić ruch samochodów ciężarowych z centrów miast i umożliwić bezpośredni dojazd do portów. Infrastruktura portów morskich jest w złym stanie i nie odpowiada potrzebom nowoczesnych środków transportu morskiego oraz technologii przeładunków. W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki wskaźnik zużycia infrastruktury portowej wynosił ok. 70 proc.

Jan Lewko, Port Gdynia:
- Infrastruktura w polskich portach jest różna, generalnie nie ma powodów do narzekania. W latach 1995-2005 Zarząd Portu Gdynia zainwestował prawie 500 mln zł w infrastrukturę portową. W tej kwocie nie ma inwestycji poniesionych przez prywatnych operatorów poszczególnych terminali, którzy zainwestowali kolejne kilkaset mln zł.

Największy problem jest z infrastrukturą kolejową na terenie portów, ponieważ bardzo długo trwały dyskusje na temat własności torów kolejowych. W przypadku Portu Gdynia dyskusje już się zakończyły, zapadły formalne ustalenia, zgodnie z którymi tory położone na terenach będących własnością zarządu portu przechodzą na jego własność. Od tego momentu zarząd portu odpowiada za stan infrastruktury kolejowej.

Jerzy Popiel, C. Hartwig Gdynia:
- Porty poniosły duży wysiłek, żeby rozbudować nowe terminale masowe, kontenerowe i specjalistyczne, np. paliwowe. Porty nie patrzyły na warunki polityczne, tylko zajęły się pracą. Jednak na terenie zaplecza portowego (dowóz-odwóz) sytuacja jest tragiczna. Nie jest dobrze nie tylko z połączeniami kolejowymi, ale również drogowymi. Droga A1 jest budowana prawie 8 lat, a jakość tego, co już zbudowano, budzi poważne zastrzeżenia. Inwestycje infrastrukturalne są wymuszone przez Unię Europejską, dzięki temu, że Unia daje pieniądze. Inaczej nic w tym kraju by nie powstało.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP