Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastruktura transportowa: kto buduje, ten jedzie i leci

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
13-10-2016 15:28 |  aktualizacja: 13-10-2016 15:37
Infrastruktura transportowa: kto buduje, ten jedzie i leci

Lotnisko Modlin.

Fot. Shutterstock
36.jpg 37.jpg

Dobra infrastruktura jest warunkiem rozwoju gospodarczego. Oczywiście, znajdą się przykłady na "nie", jak choćby lotnisko w Radomiu. Ale natychmiast przebija go lotnisko w Modlinie - czwarty dziś pod względem liczby pasażerów port lotniczy w Polsce.

Zbudowanie odcinka Rail Baltica na Łotwie przyczyni się do utworzenia kilku stref przemysłowych i węzłów komunikacyjnych - uważają przedstawiciele zarządu spółki RB Latvija, wcielającej w życie ten projekt inwestycyjny. Powstaną one przede wszystkim tam, gdzie nowa linia o "europejskim" rozstawie szyn przetnie istniejące drogi i magistralną, szerokotorową linię kolejową. W tych miejscach bowiem powstaną warunki do rozwoju węzłów logistycznych i obszarów przemysłowych. Każda strefa zatrudni po kilkaset osób, co w kraju z około milionem pracowników zostanie dostrzeżone.
My też wiemy, o co chodzi. Do fundamentalnych kryteriów wyboru lokalizacji - mała odległość od głównych rynków zbytu i relatywnie tania robocizna - od 2-3 lat inwestorzy dołączają jeszcze jedno: "dobre skomunikowanie". Dlaczego więcej niż 1000 zachodnich firm zainwestowało ponad 50 mld zł akurat w województwach dolnośląskim, opolskim, śląskim i wielkopolskim? Bo tam najszybciej zbudowano ciągi autostrad A2 i A4. Na drugim krańcu Polski, w pięciu województwach wschodnich, na bezpośrednie inwestycje zdecydowało się tylko 193 inwestorów, lokując 12 mld zł. Dlaczego tak mało, skoro tam pracowników można pozyskać jeszcze taniej, a rynki zbytu Białorusi, Rosji i Ukrainy są tuż obok? Bo tam nie ma sieci nowoczesnych dróg.

Jak mierzyć skomunikowanie?

Można je opisać na przykład wskaźnikiem międzygałęziowej dostępności transportowej, który pokazuje możliwości skorzystania z usługi przejazdu. W Polsce ma on dziś wartość 34,62 pkt. - o kilka punktów mniej od średniej w UE.
Fot. Shutterstock.com
Fot. Shutterstock.com
Jakość skomunikowania liczy się długością linii kolejowych, po których pociągi pasażerskie jadą z prędkością powyżej 160 km/h, a pociągi towarowe z wysoką prędkością średnią (w Polsce osiągają ono 24 km/h, w Niemczech - 55). Także wielkością zatorów na drogach wokół aglomeracji oraz czasem tranzytu pomiędzy nimi i w przewozach międzynarodowych.

Najważniejsze jest to, jakie warunki infrastruktura transportowa zapewnia na głównych trasach, gdzie setki firm logistycznych regularnie przetaczają największe masy ładunków. Owe potoki kształtują się przez wiele lat, więc łatwo infrastrukturę dostosować do potrzeb. Ale mogą też pojawić się nagle... Na przykład od sierpnia ubiegłego roku terminal DCT Gdańsk przyjmuje raz w tygodniu drugi superkontenerowiec aliansu G6 (pierwsze stałe połączenie realizuje alians 2M), który zabiera na pokład nawet 18 tys. kontenerów. Jeżeli na brzeg wyładuje się ich choćby 8 tys. i wszystkie wyjadą ciężarówkami na drogi, to łączna długość takiej kolumny sięga 50 km!

Trójmiasto na razie sprostało temu nowemu wyzwaniu logistycznemu; ma już obwodnice z zachodu i południa. Ale co będzie, gdy w październiku otwarte zostanie w DCT drugie nabrzeże, które podwoi jego zdolności przeładunkowe? Za tymi potrzebami nie nadążyła ani modernizacja kolejowej stacji rozrządowej w Porcie Północnym, ani trasy wyjazdowe.

Prezes zarządu DCT Maciek Kwiatkowski wzdycha, że mógłby akwirować więcej towarów w tranzycie lądowym do i z Białorusi, lecz nie bardzo jest jak je "przepychać" koleją i niedostosowanymi do takich potoków ciężarówek drogami na wschód od Gdańska. A dr Andrzej Wojcieszak z Uniwersytetu Łódzkiego uważa, że pociąg kontenerowy Viking łączy Morze Czarne jedynie z nadbałtycką Kłajpedą, a nie na przykład z Gdańskiem, tylko dlatego, że przez Polskę nie da się szybko przejechać.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP