PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastruktura w perspektywie

Autor: Tomasz Elżbieciak
23-06-2014 12:56 |  aktualizacja: 23-06-2014 12:55
Infrastruktura w perspektywie

Nie bez problemów, ale jednak odrabiamy dziesięciolecia infrastrukturalnego zacofania. Żeby znów nie stracić dystansu, już teraz musimy myśleć o tym, co zrobimy, gdy osłabnie unijne źródło gotówki.

Dla naszej infrastruktury drogowej nie mogło się chyba zdarzyć nic lepszego niż wejście Polski do Unii Europejskiej. Oto, na przykład, przed przystąpieniem do Wspólnoty polska sieć dróg szybkiego ruchu liczyła ledwie 600 km. Dekadę później jest ona już prawie pięć razy dłuższa...
Polska ma mieć kompletną sieć szybkich połączeń drogowych do roku 2020. To ważne, bo unijny budżet na lata 2014-20 będzie dla nas ostatnim tak dużym zastrzykiem środków z UE. Równie duże wyzwania stoją przed kolejarzami, którzy wciąż nie uporali się z większością zadań zapisanych w poprzednim budżecie Unii.

Z 27,5 mld euro, znajdujących się w budżecie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20, 18,5 mld pójdzie na rozwijanie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Polska infrastruktura drogowa i kolejowa, między innymi dzięki tym właśnie środkom finansowym, ma szansę stać się spójnym systemem krajowych i międzynarodowych połączeń.

Miliardy w obrocie

W nowej perspektywie finansowej UE przewidziano na inwestycje drogowe około 70 mld zł. Zdaniem Ewy Tomali-Boruckiej, pełniącej obowiązki szefa GDDKiA, jesteśmy dobrze przygotowani do wydania tych pieniędzy.

- Ogłosiliśmy już ponad 50 przetargów na budowę nowych odcinków dróg. Uczestniczy w nich ponad 90 wykonawców.

Jednocześnie Tomala-Borucka podkreśla, że GDDKiA stara się prowadzić intensywny dialog z branżą budowlaną, a wprowadzone w ubiegłym roku zmiany w Prawie zamówień publicznych dają większe niż dotychczas zabezpieczenia podwykonawcom.

Według Jakuba Karnowskiego, prezesa PKP, przed wejściem Polski do Unii na utrzymanie linii kolejowych trafiała nie więcej niż połowa potrzebnych środków. Teraz modernizacja szlaków kolejowych nabiera tempa i, jak stwierdza prezes Karnowski, polska kolej realizuje swój "plan Marshalla".

Rzec by można: nareszcie! Bo program inwestycyjny na kolei ruszył znacznie później niż w innych sektorach. Powodem tego falstartu było słabe przygotowanie projektów do realizacji oraz problemy z ułożeniem współpracy z wykonawcami. W rezultacie, kumulacja robót w 2014 r. doprowadziła do zamknięcia aż 6,5 tys. odcinków torów, z czego co dziesiąty był nieczynny przez całą dobę. To poniekąd obraz pola bitwy, na którym toczy się walka o wykorzystanie jak największej puli środków finansowych z poprzedniego budżetu UE, które trzeba rozliczyć do końca przyszłego roku.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP