PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Infrastrukturalna lokomotywa

Autor: Jarosław Maślanek
15-01-2009 00:00 |  aktualizacja: 16-01-2009 10:43
Infrastrukturalna lokomotywa
<b>Leszek Ceran</b>, dyrektor Hochtief Polska Oddział Infrastruktura

Najważniejszą kwestią, którą rząd mógłby zrobić dla usprawnienia procesu realizacji inwestycji infrastrukturalnych, byłoby wprowadzenie do zamówień publicznych zasady, która dawałaby inwestorom publicznym możliwość udzielania wykonawcom zaliczek na poczet realizacji projektu. Staje się to szczególnie ważne teraz, w okresie kryzysu finansowego, kiedy rosną koszty kredytów, a inwestycje finansujące zaostrzają warunki ich uzyskiwania. <b>Kazimierz Peryt</b>, Dyrektor Zespołu ds. Euro 2012 PKP Polskie Linie kolejowe

Do głównych barier w procesie przygotowania i realizacji zadań inwestycyjnych zaliczyłbym te związane z procedurami uzyskiwania uzgodnień i decyzji administracyjnych. Dotyczy to zwłaszcza długotrwałych okresów przeprowadzania konsultacji społecznych i uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych. To także brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, długotrwałe procedury związane z uzyskaniem zgody na zamianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych oraz wydłużanie procesu wyboru wykonawców wynikające z unieważniania i powtarzania procedur przetargowych, protestów, prowadzenia postępowań odwoławczych, sądowych, długotrwałości kontroli ex ante.

Inwestycje infrastrukturalne wydają się być kotwicą silnie podupadającego rynku budowlanego. Czy przedsięwzięcia drogowe, kolejowe i przesyłowe pozwolą budowlance przetrwać sztorm finansowego kryzysu?

Pod koniec listopada ub.r. rząd poinformował o stanie budowy dróg i autostrad w ciągu minionych 12 miesięcy, informując o wykonaniu założeń w zakresie realizacji infrastruktury oraz usprawnieniu procedur inwestycyjnych. Coraz częściej wskazuje się jednak na konieczność aktualizacji założeń związanych z kryzysem gospodarczym.

Już teraz widać, że zawirowania, które miały ograniczyć się głównie do rynków finansowych, nie ominą pozostałych gałęzi gospodarki. Na razie inwestycje infrastrukturalne w większości nie są zagrożone, a wręcz wydają się segmentem, który może ochronić sektor budowlany przed poważnymi kłopotami. Chociaż i w tym wypadku podnoszone są głosy o korektach założeń, m.in. w związku z nierealnymi prognozami budowy dróg, zwłaszcza ekspresowych, na Euro 2012.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 728 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP