Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastrukturalne porządki nowego rządu

Autor: Tomasz Elżbieciak, Piotr Stefaniak
25-12-2015 08:47 |  aktualizacja: 25-12-2015 08:51
Infrastrukturalne porządki nowego rządu
Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrada <br />
<br />
- W obliczu polityki państwa, która pomija możliwość sięgnięcia po prywatny kapitał w dziedzinie infrastruktury drogowej, nie jesteśmy w stanie przedstawić akcjonariuszom alternatywy w postaci przeznaczenia wypracowanych zysków na inwestycje w inne drogowe projekty infrastrukturalne PPP. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa <br />
<br />
- Nie może być tak, że Polska nadal będzie podzielona niemal na pół pod względem różnego rozwoju infrastruktury transportowej, na tę lepiej rozwiniętą na zachód od Wisły i na tę gorszą, po jej wschodniej stronie.

Analiza, urealnienie, weryfikacja - takie sformułowania padają ze strony Prawa i Sprawiedliwości w kontekście przyjętych we wrześniu (przez poprzedni rząd) programów inwestycji drogowych i kolejowych do 2023 r.

Korekty w polityce infrastrukturalnej państwa rozpoczęły się od zmiany organizacyjnej na szczeblu Rady Ministrów. Działający od listopada 2013 r. "superresort" Elżbiety Bieńkowskiej, czyli Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, stworzone z połączenia resortów rozwoju regionalnego oraz transportu i budownictwa, przestał istnieć. Zgodnie z zapowiedziami PiS z kampanii wyborczej powstało nowe Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, a kompetencje związane z koordynacją funduszy europejskich trafiły do Ministerstwa Rozwoju, które ma kształtować politykę gospodarczą państwa.
Przypomnijmy, że według obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 na inwestycje ma zostać wydanych 107 mld zł. Według założeń, dzięki tym środkom powinno powstać ok. 3,9 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu, a także 57 obwodnic. W efekcie mają zniknąć luki w podstawowej sieci drogowej.

Na modernizację szlaków kolejowych ma zostać wydane ponad 67 mld zł. Krajowy Program Kolejowy do 2023 r., poza dokończeniem prac na najważniejszych trasach pasażerskich, zakłada także znaczącą poprawę drożności sieci pod kątem przewozu towarów.

Słuszne deklaracje

Choć w exposé Beaty Szydło pojawiły się tylko ogólne hasła dotyczące kierunków działania, to warto zapamiętać, jakie budowlano-infrastrukturalne obietnice padły z ust nowej premier.

Na pierwszym miejscu wskazała ona na potrzebę stworzenia "czytelnych zasad zamówień publicznych", co jest założeniem z gruntu słusznym, gdyż prawo w tym zakresie wciąż pozostaje obszarem krytyki branży budowlanej. Niemniej nowe rozwiązania będzie można ocenić, gdy zostaną przedstawione.

Jak zadeklarowała Szydło, jednym ze sztandarowych zamiarów nowego rządu będzie "projekt biliona złotych na rozwój", w ramach którego państwo ma pobudzić inwestycje, aby ich udział w PKB znacząco się zwiększył.

W kontekście ogromnych potrzeb, dotyczących finansowania infrastruktury, należy mieć nadzieję, że przynajmniej częściowo te zapowiedzi zostaną spełnione. Nowy rząd zamierza też wzmocnić Bank Gospodarstwa Krajowego oraz zmienić formułę Polskich Inwestycji Rozwojowych.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP