Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Intermodalność - zaplanowana rewolucja

Autor: Mirosław Pawełko
25-03-2009 00:00 |  aktualizacja: 03-04-2009 12:47
Intermodalność - zaplanowana rewolucja
Najwięksi przewoźnicy intermodalni w Polsce (w tys. TEU) Struktura przewozów kontenerowych transportem kolejowym w 2007r. w TEU (w proc.)

Wprowadzenie formuły transportu intermodalnego może pomóc spółkom z sektora transportowego wypłynąć na szerokie wody. Droga do sukcesu jest jednak pełna raf wymuszających uważne zaplanowanie całego procesu.

Kiedy w 1956 roku Malcolm McLean przygotowywał się do przeprowadzenia pierwszego w historii frachtu wykorzystującego metalowe skrzynie własnego pomysłu, z pewnością nie przewidywał, jak wielki wpływ będą one miały na rozwój światowej gospodarki.
Jednak to w znacznej mierze dzięki nim Chiny stały się manufakturą świata, na naszych stołach goszczą wina z Chile, a nasze ubrania produkowane są w Bangladeszu.

Dziś niemal 20 milionów kontenerów odbywa co roku ponad 200 milionów podróży, przewożąc 90 proc. światowego transportu drobnicy. Dlaczego? Jak wylicza Marc Levinson, autor książki The Box, poświęconej konteneryzacji i intermodalizacji transportu, w 1960 r. niemal połowę kosztów przewiezienia ciężarówki lekarstw z Chicago do Nancy stanowiły opłaty związane ze składowaniem i obsługą w portach. Dzięki rozpowszechnieniu kontenerów zostały one niemal wyeliminowane.

Wielodniowe przeładunki, które angażowały tuziny pracowników fizycznych, zostały zautomatyzowane, a ich czas skrócony ponaddwudziestokrotnie. Dodatkową korzyścią jest też możliwość transportowania razem dóbr różnego typu, co pozwala na wykorzystanie efektów skali.

Choć potencjalne korzyści z wprowadzenia formuły transportu intermodalnego są znaczne, to aby móc z nich w pełni skorzystać, potrzebne jest staranne przygotowanie i wdrożenie rozwiązań w trzech obszarach.

Organizacja i modele biznesowe

Podział zadań, kosztów i korzyści z wdrożenia formuły intermodalnej musi być przeprowadzony tak, by wszystkim zainteresowanym - operatorom intermodalnym, operatorom terminali, wreszcie klientom sektora transportowego - opłacało się z niej korzystać.

Głęboka zależność między partnerami sprawia, że nieodzowna jest koordynacja rozkładów przewozów, zgodne z nimi rozplanowanie wykorzystania przestrzeni magazynowej, zaplanowanie rozwiązań awaryjnych na wypadek spóźnień któregoś z partnerów, wreszcie - ustalenie opłat na akceptowalnym dla wszystkich partnerów poziomie.

W przypadku holenderskiego projektu Distrivaart, w ramach którego planowano przenieść część transportu krajowego z zatłoczonych dróg na barki śródlądowe, kluczowym kryterium sukcesu było uzyskanie efektów skali. Przedsięwzięcie powiodło się, gdyż cztery browary i cztery sieci supermarketów zdecydowały się wspólnie wziąć w nim udział. Jak widać, potencjalne oszczędności potrafią skłonić do współpracy nawet spółki na co dzień rywalizujące ze sobą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP