Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestorzy poczekają

Autor: Piotr Stefaniak
14-02-2013 15:19 |  aktualizacja: 13-03-2013 12:30

Bywały lata, gdy gospodarkę ciągnęły tylko inwestycje. Ale w tym roku już tak nie będzie.

O skali inwestycji decydują możliwości finansowe budżetu państwa oraz prywatnych inwestorów, którzy szczególnie uważnie wsłuchują się w ton dochodzących do nich wiadomości.
Od połowy zeszłego roku przeważają te złe, więc psuje się także pogoda dla inwestycji.

Udział inwestycji w tworzeniu polskiego PKB sięgał ostatnio nawet 22 proc. W ubiegłym roku zmalał jednak do 19,7 proc. To skutek gwałtownego przyhamowania wzrostu nakładów na środki trwałe: z 9 proc. w roku 2011, do 0,6 proc. obecnie. O ile dwa lata temu popyt inwestycyjny przyczyniał się realnie do wzrostu PKB o 1,8 punktów procentowych, to w ubiegłym roku jego, tak liczony wpływ na wzrost gospodarczy, był według danych GUS, niemal zerowy.

Ten trend pogłębi się także w tym roku. A przynajmniej w pierwszej jego połowie. Według danych po trzech kwartałach, w 2012 roku rozpoczęto o 6 proc. zadań inwestycyjnych mniej niż rok wcześniej.

Przedsiębiorstwa oczekują silnych impulsów, które byłyby pochodną wzrostu popytu wewnętrznego i podtrzymania wzrostu eksportu. Bez nich nie zwiększy się poziom wykorzystania mocy produkcyjnych, który Lewiatan szacuje na 73 proc. Tyle o parametrach, teraz o środkach.

Nakłady na inwestycje, które zapisano w budżecie na ten rok, mają wzrosnąć o 8,7 proc. i wynieść 16,2 mld zł. Na inwestycje drogowe przeznacza się 4,8 mld zł, na kolejowe - 5,2.

W ostatnich latach, największe nadzieje wiązano jednak z unijnymi dotacjami.

Niestety, już w tym roku będą one mniejsze, ponieważ wyczerpują się zasoby środków finansowych UE, które obejmowała perspektywa budżetowa na lata 2007-13. Ponadto, niektórzy potencjalni beneficjenci (m.in. samorządy) powstrzymują się przed składaniem aplikacji, bacząc na stan swego zadłużenia.

Przedsiębiorcy nadal będą mogli korzystać ze środków siedmiu programów regionalnych oraz programu "Innowacyjna gospodarka". Do wzięcia mają około 3 mld zł. Do rozdysponowania zostało też 17,5 mld zł z programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko".

Firmy budowlane z wielką uwagą śledzą poczynania GDDKiA. Ta zakłada zmniejszenie wydatków o około 15 proc. Ale jeśli do środków finansowych, które wydać dopiero planuje, doda się pieniądze, które wydać musi w związku z kończeniem zadań już rozpoczętych, wyjdzie, że na drogi będzie około 19 mld zł. PKP PLK, mimo ogromnych potrzeb i potencjalnych możliwości uzyskania unijnego dofinansowania, ogłosi w tym roku przetargi na inwestycje warte tylko nieco ponad 4 mld zł. Czyli tak, jak w zeszłym roku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Nakłady inwestycyjne na środki trwałe (mld zł)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP