PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Inwestycje infrastrukturalne: nowa nadzieja

Autor: Piotr Stefaniak
10-09-2013 09:41 |  aktualizacja: 15-09-2013 09:41

Jest szansa, że w nowej perspektywie finansowej UE ruszymy z kopyta z inwestycjami infrastrukturalnymi. Ale czy je skończymy w terminie? Czy dojdzie do przełomu w transporcie? No i co się tym razem stanie z budownictwem...

Z szacunków wynika, że wysokość strat krajowego transportu z powodu korków i nieefektywnej infrastruktury w latach 2001-10 wzrosła z 0,41 do 1,04 proc. I są to dane tylko z miast. Owszem, na drogi i kolej wydaje się setki miliardów złotych, lecz potrzeby przewozowe wciąż rosną szybciej niż możliwości ich zaspokojenia.
Zarazem wyglądająca jako tako na papierze infrastruktura, która powstała 30-40 lat temu, ba!, bywa, że i przed wiekiem, w rzeczywistości nie spełnia współczesnych wymagań technicznych. Jej stan uniemożliwia osiąganie odpowiednich szybkości, spełnienia standardów bezpieczeństwa, jakości itp. Jeszcze w 2010 r. prawie 13 proc. dróg powiatowych i gminnych nie miało utwardzonej nawierzchni, a stan "dobry" miało ledwo 60 proc. dróg krajowych. Na taką ocenę zasługuje jedynie 40 proc. sieci kolejowej. Resztę obejmuje eufemistyczne pojęcie: "stan niezadowalający". W konsekwencji pociągi towarowe jeżdżą z prędkością 25 km/h.

Dobrze ulokowane inwestycje infrastrukturalne mogą zatem przynieść oszczędności sięgające w skali kraju kilkunastu miliardów złotych rocznie - stwierdza się w rządowym dokumencie "Strategia rozwoju transportu do 2020 r., z perspektywą do 2030 r." Mniej więcej na przykład tyle, ile wydano w 2012 roku na program budowy dróg w Polsce...

Oczekiwania i realia

Poprawić tę sytuację mają inwestycje współfinansowane ze środków unijnych zapisanych w nowej perspektywie finansowej 2014-20. Tylko z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafi do Polski 24,2 mld euro, z czego na projekty drogowe prawie połowa (49,2 proc.). Dzięki nim, do 2020 r. ma powstać sieć dróg dużej przepustowości o łącznej długości 5300 km, w tym 2000 km autostrad i 3300 km dróg ekspresowych.

Z założeń strategi rozwoju transportu wynika, że szczególny nacisk położy się na połączenie ważnych ośrodków Polski Wschodniej z centrum kraju i siecią dróg całej UE. Ta jej część obejmuje blisko jedną trzecią całego planu.

Choć na pozostałe sektory infrastruktury transportowej przeznaczy się tylko połowę środków pochodzących z POIŚ, to i tak w niektórych będzie można odnotować rekordowe dotacje. Na inwestycje kolejowe przypadnie 33,1 proc. tej puli (aż o 60 proc. więcej niż w bieżącej perspektywie).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP