PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak długo potrwa eksportowy boom?

Autor: Krzysztof Orłowski
16-07-2008 00:00 |  aktualizacja: 18-07-2008 11:21

Co roku ekonomistów zaskakuje silny wzrost naszego eksportu. Nie przeszkadza mu nawet coraz silniejszy złoty. Czy polskim firmom uda się utrzymać dynamikę sprzedaży za granicę?

- U nas to źle nie wygląda. W pierwszym kwartale 2008 r. w porównaniu do zeszłego roku średnia rentowność eksportu grupy Apator się nie zmieniła - mówi Janusz Niedźwiecki, prezes Apatora, producenta aparatury pomiarowej (m.in. liczników energii).
Jak to się udało? Po pierwsze umacniająca się złotówka miała rożny wpływ na rożne grupy produktów, w niektórych, szczególnie tych, do których produkcji Apator kupuje komponenty za granicą, a walutą rozliczeniową jest dolar, umacnianie się złotego wobec dolara powoduje, że firma płaci za nie mniej. Po drugie firma cały czas stara się obniżać koszty. Jak to ujmuje prezes Niedźwiecki, "silniejsza złotówka zżarła efekty tych starań", niemniej jednak przynajmniej bilans wyszedł na zero.

Niedźwiecki spodziewa się, że eksport grupy Apator (do której, oprócz firmy-matki, należą m.in. Metrix, Apator KFAP czy niedawno przejęty Pafal) będzie rósł.

Ciężka złotówka

- W 2007 roku umocnienie złotego nie miało znacznego wpływu na wyniki spółki ze względu na przyjętą przez Grupę strategię zabezpieczeń kursowych, która w znaczącym stopniu ograniczyła negatywne efekty umocnienia waluty. Ponadto rosnący popyt i rosnące ceny pozwoliły zniwelować negatywny efekt umacniającej się złotówki - mówi Kazimierz Przełomski, członek zarządu Ciech.

Mocny złoty nie wywiera też zasadniczego wpływu na wielkość eksportu grupy Polimex-Mostostal, którego znaczącą część stanowią cynkowane ogniowo konstrukcje stalowe.

- W celu zapewnienia opłacalności eksportu Polimex-Mostostal stosuje hedging naturalny - importujemy część surowców (stal, cynk), a także korzystamy z dostępnych zabezpieczeń kursu EUR/ PLN, preferowanych przez banki - mówi Paweł Szymaniak, dyr. biura komunikacji i promocji Polimeksu-Mostostalu.

Udział eksportu w sprzedaży wynosi ok. 30 proc. Przedsiębiorstwo planuje utrzymanie go na podobnym poziomie, co - biorąc pod uwagę prognozowany wzrost przychodów - oznacza, że również eksport będzie rósł. Firma cały czas inwestuje w powiększanie mocy wytwórczych - nie obawia się załamania koniunktury.

Przykłady firm z rożnych branż, które mimo niekorzystnych warunków, nadal sobie radzą, nie ograniczają eksportu i utrzymują rentowność, można byłoby mnożyć. Co nie znaczy, że to dotyczy wszystkich. Z obserwacji organizacji pracodawców wynika, że skutki umacniającej się złotówki dotykają jednak coraz liczniejszą grupę firm.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP