PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak dobrze współpracować z organizacjami i społecznościami lokalnymi

Autor: Agnieszka Ciźla, Inwestycje Społeczne, Anna Windorpska, Anna Wróbel McKinsey & Company Poland sp. z o.o.
17-10-2008 00:00 |  aktualizacja: 17-10-2008 10:47
Jak dobrze współpracować z organizacjami i społecznościami lokalnymi

Podstawowym elementem CSR (Corporate Social Responsibility) jest gotowość firmy, by odpowiadać na oczekiwania środowiska, w którym działa. Oznacza to w praktyce, że do pewnego stopnia to środowisko określa, czym powinno zajmować się przedsiębiorstwo.

Jest to dość oczywiste stwierdzenie, gdy mamy na myśli konsumentow i ich potrzeby. Nowym elementem, ktory pojawia się wraz z koncepcją CSR, jest rozszerzenie analizy kontekstu biznesu o pozostałe grupy interesu (pracownicy, klienci, organizacje pozarządowe, instytucje z sektora publicznego). Dialog z nimi pozwala firmie efektywnie rozpoznać i odpowiedzieć na oczekiwania.
Skoncentrujmy się na spojrzeniu na partnerstwo z punktu widzenia strategii biznesu pomiędzy przedsiębiorstwem a organizacjami pozarządowymi oraz społecznością lokalną. Przeanalizujmy najpierw, jakie mogą być potencjalne korzyści, ale rownież niebezpieczeństwa wynikające z takiego partnerstwa, a następnie zastanowmy się, jak wdrożyć najlepsze praktyki.

Partnerstwo jako "ubezpieczenie" od utraty reputacji

Jednym z najbardziej znanych przykładow, kiedy firma postępująca odpowiedzialnie, została ukarana za zlekceważenie ważnych grup interesu i brak wspołpracy z nimi, jest konfl ikt dotyczący zatopienia platformy wydobywczej Brent Spar z połowy lat 90., pomiędzy Royal Dutch Shell oraz organizacją Greenpeace (patrz ramka na końcu tekstu).

Zwolennicy CSR są przekonani, że tych problemow można było uniknąć, gdyby firmy z wyprzedzeniem nawiązały wspołpracę z organizacjami ochrony środowiska i ochrony interesow konsumenta. Jednak przykłady pokazują coś więcej. Są dowodem na to, że organizacje pozarządowe wpływają na strategię przedsiębiorstwa i mogą stanowić o sukcesie jej wdrożenia. Pokazują rownież, że istnieje nowy podział sił pomiędzy sektorem biznesowym, publicznym oraz pozarządowym - ze zdecydowanym wzrostem znaczenia organizacji non profit, co wiąże się także z rosnącym zainteresowaniem opinii publicznej oraz zaangażowaniem obywateli w ich działalność.

Partnerstwo jako sposób zwiększenia efektywności

Jeszcze bardziej oczywistym powodem włączania organizacji pozarządowych oraz innych grup interesu (np. pracownikow, klientow) do wspołpracy jest zwiększenie efektywności prowadzonych programow we wszystkich czterech kapitałach: ludzkim, społecznym, materialnym i ekologicznym. Nieocenionym wkładem, jaki wnoszą organizacje pozarządowe, jest ich wiedza na temat problemu, z ktorym zmaga się firma oraz doświadczenie w prowadzeniu podobnych programow.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP