PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Jak najmniej"państwa" - Jerzy Skorowski*:

Autor: (not. mg)
23-07-2001 00:00

Infrastruktura logistyczna jest najbardziej wrażliwym elementem sektora naftowego – bez niej nie jest możliwe funkcjonowanie żadnego operatora. Dlatego tak ważna jest zasada TPA. W Polsce, co najmniej od 1999 r., od kiedy to udziały Naftobaz posiada Nafta Polska, zasada ta jest respektowana. Nasza Spółka obsługuje na równych zasadach klientów, takich jak PKN Orlen SA, Shell Polska, BP Polska, Statoil Polska, Preem Polska, Slovnaft Polska – i klientów niezależnych (firmy prywatne). W Niemczech na przykład spółka logistyczna może odmówić zrealizowania usługi. U nas nie znam przypadku, by jakiemukolwiek operatorowi odmówiono usługi przeładunku, składu lub przesyłu. Nie podzielam też opinii o spóźnieniu prywatyzacji polskiej logistyki paliw, a tym bardziej – o konsekwencjach tego rzekomego opóźnienia dla działalności importerów lub inwestorów zagranicznych. Z kalendarza programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego znana była kolejność prywatyzacji podmiotów sektora: najpierw operatorów rynkowych – w dalszej kolejności spółek logistycznych. Nie odwrotnie! Logika taka ma gwarantować poziom konkurencji i satysfakcji konsumentów. Tak samo prywatyzowano sektor naftowy m.in. w Hiszpanii i Grecji – tj. w krajach, które, jak i Polska, aspirowały do UE. W Hiszpanii sprywatyzowano najpierw koncern REPSOL. Potem sprywatyzowana została CEPSA z udziałem inwestora strategicznego (francuski ELF). W końcu – system logistyczny (spółka infrastrukturalna CLH – system baz i rurociągów, przesył ok. 90% paliw). W identycznej kolejności prywatyzowała swój sektor paliw daleka Argentyna (przykład koncernu YPF). U nas punktem ciężkości Programu była prywatyzacja PKN Orlen i Rafinerii Gdańskiej. Trudna sytuacja w międzynarodowym sektorze naftowym w roku 1999 uniemożliwiła prywatyzację Rafinerii Gdańskiej SA. Podkreślenia wymaga natomiast fakt zakończenia procesu prywatyzacji spółki infrastrukturalnej – DEC Sp. z o.o. Według szacunków, polski sektor paliw potrzebował inwestycji na poziomie od 3 do 5 mld USD. Przez 10 lat, koncerny zagraniczne zainwestowały u nas ok. 1,2 mld USD w budowę infrastruktury rynkowej, głównie stacji paliw, co sprzyja rozwojowi konkurencji na rynku detalicznym. Podjęta w dniu 23 maja br. przez rząd RP decyzja o prywatyzacji Spółki Naftobazy jest kolejnym sygnałem konsekwentnej realizacji programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego, i wpisuje ten sektor w proces budowy gospodarki rynkowej.
*Jerzy Skorowski jest członkiem zarządu Naftobazy Sp. z o.o.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 319 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP