PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak państwo wspiera ekspansję zagraniczną firm

Autor: Adam Sofuł
29-01-2014 09:55
Jak państwo wspiera ekspansję zagraniczną firm

Zagraniczne wizyty oficjeli z udziałem delegacji przedsiębiorców nie budzą dziś większych emocji. Pęka ściana nieufności między administracją publiczną a biznesem. Efekty już widać.

Spowolnienie gospodarcze dało im się mocno we znaki: stagnacja opanowała rynek wewnętrzny, kryzys osłabił popyt na rynkach najważniejszych partnerów handlowych. Wielu biznesmenów wyszło zatem z założenia, że skoro w Polsce i na rynkach europejskich jest coraz trudniej, to warto spróbować biznesu gdzie indziej.
Efekt? W latach 2010-12 polski eksport wzrósł prawie o jedną piątą.

Sprzedaż towarów na rynki pozaeuropejskie rosła jeszcze szybciej: do Azji o 36 proc., do Ameryki Północnej - o 22 proc., do Australii - o 44 proc., wreszcie do Ameryki Łacińskiej - o prawie 60 proc. (!) Co kilka miesięcy jedne firmy informują o swych kolejnych inwestycjach: KGHM i Orlen w Kanadzie, Azoty - w Senegalu, inne, jak chociażby PESA czy Ursus, o zawarciu intratnych kontraktów eksportowych. Udzielane im przez administrację państwową wsparcie może nie jest jeszcze wystarczające, ale już widoczne.

Jeszcze kilka lat temu, kontakty polityki z biznesem były na cenzurowanym.

Prywatni przedsiębiorcy w składzie zagranicznej delegacji prezydenta lub premiera? Niemal nie do pomyślenia! W najlepszym razie na pokład rządowego samolotu mogli się zabrać jedynie szefowie firm państwowych.

Dziś widok licznej grupy biznesmenów towarzyszącej jadącym za granicę politykom jest chlebem powszednim.

I to do tego stopnia, że nawet opozycja nie snuje już spiskowych teorii, dostrzegając u ich boku tego czy innego biznesmena... Skąd zmiana? Naiwnością byłoby sądzić, że politycy zapałali nagłą miłością do biznesu. Jest raczej tak, jak powiedziano w pewnym filmie: "To nic osobistego, to tylko interesy".

A dobre interesy to takie, które przynoszą korzyść obu stronom. Benefity przedsiębiorców są oczywiste. Dla przedstawicieli administracji zaś to rzadka w dobie kryzysu okazja do pochwalenia się sukcesem.

Nowe czasy

W XXI wieku pozycję kraju mierzy się siłą gospodarki. W interesie więc państwa leży, by wspierać wysiłki biznesu - bez względu na to, czy to firmy państwowe, czy prywatne.

- Jeżeli strategia firmy przewiduje wyjście na rynki zagraniczne, to obowiązkiem rządu i administracji jest udzielenie jej pomocy - mówiła niedawno w wywiadzie dla Nowego Przemysłu Beata Stelmach; wtedy jeszcze jako wiceminister spraw zagranicznych odpowiedzialna za dyplomację ekonomiczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP