PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak stawić czoło nowym wyzwaniom gospodarki?

Autor: Andrzej Amanowicz*
13-03-2001 00:00

Synergia technologii informacyjnej i metod zarządczych odpowiedzią na problem skali.

Gospodarka nadmiaru
Przełom drugiego i trzeciego tysiąclecia bez wątpienia scharakteryzować należy jako okres gospodarki nadmiaru w krajach "euroatlantyckich". W czasach gdy powszechna dostępność środków produkcji, siły roboczej, technologii i surowców oraz otwartość większości rynków powoduje, że każdy może produkować i sprzedawać wszystko, uzyskanie przewagi konkurencyjnej staje się prawdziwym problemem. Niemal wszyscy producenci oferują podobne standardy jakościowe. Sposoby zarządzania zostały niemal ustandaryzowane w wyniku rozpowszechniania się najlepszych praktyk. Również oddziaływanie na klienta poprzez marketing nie stanowi już o przewadze, bo wszyscy dysponują podobną wiedzą i możliwościami. Tymczasem pozytywne odróżnianie się od tła jest dziś niezbędnym warunkiem powodzenia. Żyjemy w gospodarce nadmiaru. Kjell Nordstrom w "Funky Business" odnotowuje, że jedna z japońskich firm elektronicznych posiada w ciągłej ofercie ponad 5 tysięcy modeli zegarków, a ilość gatunków piwa oferowanych w samej tylko Szwecji przekracza 350.

"Nowe" potrzeby gospodarki
Wraz z nastaniem gospodarki nadmiaru pojawiły się "nowe" potrzeby gospodarki. Potrzeby te są w sporej mierze starymi potrzebami tylko jawiącymi się w całkiem innej skali. Troska o klienta zawsze była cechą dobrego handlowca. Właściciel sklepu w małej miejscowości znający na wylot potrzeby, wypłacalność i charakter swoich klientów był przez lata niedoścignionym wzorcem firmy utrzymującej dobre relacje ze swoimi klientami. Jego modelu działania nigdy nie były w stanie osiągnąć wielkie sieci handlowe ery industrialnej, które gdzie indziej upatrywały źródeł swego powodzenia. Dzisiaj specjalistyczne salony, sklepy internetowe, firmy wysyłkowe, a także banki i usługodawcy na nowo odkrywają hasło "to ludzie sprzedają ludziom" i dążą różnymi metodami do utrzymania lojalności klienta. W porównaniu ze swym archetypem - właścicielem sklepiku w Wólce Dolnej - mają jednak dużo trudniejsze zadanie, bo ich klientów liczy się w dziesiątki, a nawet setki tysięcy.
Problem skali dotyczy nie tylko sfery kontaktu z klientem. Również koordynacja działań produkcyjnych i logistycznych staje się złożonym przedsięwzięciem. Przy dzisiejszym zaawansowaniu technologicznym produktów w proces wytwarzania i dystrybucji zaangażowanych jest nie - jak kiedyś - kilku, ale kilkudziesięciu, a nawet kilkuset partnerów.
Tempo zmian i olbrzymia elastyczność działania firm stanowią coraz większy problem dla jej pracowników. Po to, by móc skutecznie działać potrzebują oni coraz bardziej kompleksowej i dokładnej informacji pochodzącej z różnorodnych źródeł. Tym samym stworzenie przyjaznego i efektywnego środowiska pracy dla mobilnej i działającej w zmiennym środowisku kadry, staje się kolejnym wyzwaniem jakiemu muszą sprostać nowoczesne firmy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP