PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak zaprojektujesz, tak wybudujesz

Autor: Tomasz Elżbieciak
14-06-2013 10:51 |  aktualizacja: 21-06-2013 10:52
Jak zaprojektujesz, tak wybudujesz

Prace projektowe i nadzór inwestorski zazwyczaj stanowią niewielki procent wartości całej budowy. Tymczasem to od nich w głównej mierze zależy sukces całego przedsięwzięcia.

Poważny kryzys w polskim budownictwie trwa już przeszło od roku, czyli od momentu, gdy wyhamowały inwestycje unijne oraz projekty realizowane na Euro 2012. Ale problemy na budowach oraz wynikające z tego opóźnienia były chlebem powszednim budowlanki także przed kryzysem.
Zazwyczaj cała uwaga w takich sytuacjach skupia się na generalnych wykonawcach, a w cieniu pozostają kwestie dotyczące tego, jak przygotowano projekt, a następnie pilnowano, aby wszystkie prace były realizowane zgodnie z przyjętymi założeniami.

Istnieją co najmniej trzy, niemalże już "pomnikowe", przykłady inwestycji, których los zapewne potoczyłby się inaczej, gdyby uniknięto błędów podczas ich przygotowania oraz późniejszej realizacji.

Most zatrzymał autostradę

Obiekt MA532 - to symbol jednego z najbardziej znanych w ostatnich latach mostów w Polsce, którego budowa według pierwotnych planów - tak, jak i całej autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki (z okolic Rybnika do granicy z Czechami) - miała się zakończyć w sierpniu 2010 r. Tymczasem mało realne wydaje się, aby feralna przeprawa w miejscowości Mszana koło Wodzisławia Śląskiego została ukończona przed końcem 2013 r. Niedokończony, pechowy most pozostał jedynym elementem inwestycji do zrealizowania, który jednak powoduje konieczność kłopotliwego objazdu po lokalnych drogach.

Budowa A1 ze Świerklan do Gorzyczek trwa już od 2007 r. Pod koniec 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą - Alpine Bau, jako powód podając niewielkie zaawansowanie robót. Austriacka firma wróciła jednak na budowę dzięki wygranej w przetargu na dokończenie inwestycji.

Niemniej już wtedy spółka była w trakcie sporu z GDDKiA, który dotyczył właśnie kłopotliwego mostu w Mszanie. Zdaniem Alpine Bau, projekt przeprawy jest wadliwy, co uniemożliwia wykonanie prac zgodnie ze sztuką budowlaną. Jednocześnie spółka postanowiła pójść do sądu, aby domagać się miliarda złotych odszkodowania za wyrzucenie z budowy.

Pomimo sporu, w którym dochodziło do wielu zwrotów, prace na moście postępowały i miały się zakończyć w sierpniu 2013 r. Tak się nie stanie, bo w maju tego roku Alpine Bau postanowiło ostatecznie zerwać kontrakt z GDDKiA, jako powód podając brak konstruktywnej współpracy z dyrekcją, także w zakresie zakończenia budowy mostu. Również GDDKiA zerwała umowę z Alpine Bau i wyegzekwowała z tego tytułu gwarancję bankową.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP