Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak żyć bez płynności?

Autor: Piotr Stefaniak
27-12-2011 00:00
Jak żyć bez płynności?
<b>Adam Kosiński, dyrektor Biura Ubezpieczeń Ergo Hestia </b><br>
<br>
Zarządzanie należnościami to sekwencja działań, która powoduje ograniczenie strat i w dobrych firmach prowadzona jest zawsze. Przedsiębiorca najczęściej zna swoich klientów i sam wie, kto płaci, a kto zalega. Ubezpieczenie nie oznacza bowiem, że można zapomnieć o należnościach - pozwala jednak ograniczyć zaangażowanie firmy, która nie musi zatrudniać kilkunastu specjalistów z tej dziedziny.<br>
<br>
Najlepiej, jeśli zarządzanie należnościami jest oddzielone od działu sprzedaży - to eliminuje presję na wynik i zbyt daleko idącą tolerancję na niezapłacone w terminie faktury w imię "dalszej współpracy".

Od kwietnia pogarsza się wskaźnik bezpieczeństwa działalności gospodarczej, a w rejestrze dłużników jest prawie milion przeterminowanych zobowiązań. Jak tu żyć bez płynności?

W trudnych czasach dla gospodarki, a takie bez wątpienia nastały, firmom niełatwo jest znaleźć solidnego partnera biznesowego.
- Bywa i tak, że nawet wieloletni, rzetelni kontrahenci mają problemy z regulowaniem należności na czas - ostrzega Adam Kosiński, dyrektor Biura Ubezpieczeń Ergo Hestia. Dlatego trzeba się zabezpieczyć.

Po pierwsze czujność

Najprostszą formą zabezpieczenia jest zdobycie aktualnej informacji o kontrahencie.

Mają je wywiadownie gospodarcze, Centrum Ewidencji Dłużników, InfoMonitor, także windykatorzy i ubezpieczyciele należności, czyli kredytów kupieckich. Często te same firmy występują w różnych rolach, dzięki czemu dane zbierają "krosowo".

Cennym źródłem są publikacje w mediach, szczególnie ekonomicznych, bo dostarczają zwykle najświeższych informacji o kłopotach firm, konfliktach w zarządach, redukcji personelu itp. - co często pachnie problemami finansowymi. Są wreszcie powszechnie dostępne raporty, jak np. "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" wydawany co kwartał przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych.

- Dane handlowe o partnerze są punktem wyjścia przed przystąpieniem do negocjacji - stwierdza Maciej Drowanowski, wiceprezes Coface Poland. - Są one zarazem pierwszym elementem w strategii zabezpieczania należności, a tę powinna mieć każda firma.

Niestety, zdarza się i tak, że firma jest ostrożna, ogląda kontrakt z wielu stron, nie zawiera umów z odroczoną płatnością - a pomimo tego wpada na rafę. Odbiorca towaru lub usługi nie płaci w terminie. To forma kredytowania się kosztem partnera biznesowego, szczególnie gdy pogarszają się warunki dostępu do kredytów w bankach, a firma traci ich zaufanie. Żongluje wtedy płatnościami, płacąc w ratach dopóty, dopóki starcza jej pieniędzy. Po tę metodę sięgają zresztą także duże firmy, które są głównym lub jedynym odbiorcą towarów małych kontrahentów.

- To wyrafinowana gra, prowadzona świadomie w celu maksymalizacji zysku - zauważa Grzegorz Błachnio, analityk w Euler Hermes. - Celują w tym sieci handlowe i duże hurtownie z kilku branż.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Adam Kosiński, dyrektor Biura Ubezpieczeń Ergo Hestia </b><br>
<br>
Zarządzanie należnościami to sekwencja działań, która powoduje ograniczenie strat i w dobrych firmach prowadzona jest zawsze. Przedsiębiorca najczęściej zna swoich klientów i sam wie, kto płaci, a kto zalega. Ubezpieczenie nie oznacza bowiem, że można zapomnieć o należnościach - pozwala jednak ograniczyć zaangażowanie firmy, która nie musi zatrudniać kilkunastu specjalistów z tej dziedziny.<br>
<br>
Najlepiej, jeśli zarządzanie należnościami jest oddzielone od działu sprzedaży - to eliminuje presję na wynik i zbyt daleko idącą tolerancję na niezapłacone w terminie faktury w imię "dalszej współpracy".  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP