PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Janusz Steinhoff: Nowa, lepsza pomoc

Autor: Janusz Steinhoff
11-04-2005 00:00
Janusz Steinhoff: Nowa, lepsza pomoc

Pomoc publiczna to dla polskiej gospodarki jedno z zagadnień kluczowych, ale i budzących liczne kontrowersje. Dziś stajemy przed koniecznością gruntownej zmiany jej struktury - tak, by lepiej służyła rozwojowi i w mniejszym stopniu negatywnie oddziaływała na mechanizmy wolnej konkurencji.

Trzeba mieć świadomość, iż każda forma pomocy publicznej szkodzi konkurencji, jednak szczególnie niekorzystne dla gospodarki rynkowej są nieracjonalne jej formy. Dlatego - jeśli uznajemy pomoc publiczną za istotne narzędzie realizacji polityki gospodarczej państwa - musimy też określić priorytetowe cele i wprowadzić jasne reguły jej przyznawania.
Pierwszym aktem regulującym zasady udzielania pomocy publicznej w Polsce była Ustawa o dopuszczalności i monitoringu pomocy publicznej - spójna z regulacjami Unii Europejskiej, w której, jak wiadomo, ta dziedzina pozostaje pod szczególną kontrolą.

Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że tamte regulacje przygotowały nas do akcesji. Mimo to nowe podejście do pomocy publicznej wciąż bywa zaskoczeniem - nie dla urzędników - ale dla niektórych związkowców czy przedsiębiorców. Domagając się wsparcia środkami publicznymi, nie chcą oni zrozumieć, jak wąskie pole manewru ma obecnie polski rząd, z jak nielicznych narzędzi prawnych może korzystać, by np. wspierać ostatnie procesy restrukturyzacji branż przemysłu, które tym procesom muszą być poddane. Przecież każde takie działanie wymaga od nas, jako członka wspólnoty, aplikowania o zgodę do Komisji Europejskiej. W niektórych sektorach zwanych w Unii wrażliwymi, pomoc publiczna jest jeszcze szczelniej obwarowana zastrzeżeniami i warunkami lub wprost zakazana.

Skala pomocy publicznej udzielonej w Polsce w latach 2001-2002 oscylowała wokół wartości 1,3-1,5 procenta PKB, czyli ok. 10 mld zł. Szczególnym rokiem był rok 2003, kiedy to w związku z oddłużeniem górnictwa wartości te sięgnęły 3,5 proc. (ponad 28,6 mld zł). Wymienionych sum i generalnie poziomu pomocy publicznej nie można traktować jako zjawiska nagannego. Pamiętajmy, że nasz kraj miał ogromne potrzeby związane z trudnymi procesami restrukturyzacji górnictwa, hutnictwa, przemysłu stoczniowego czy zbrojeniowego. Liczby te zdecydowanie nie szokują, jeśli weźmiemy pod uwagę skalę problemów lub, gdy porównamy je z bezwzględnymi wartościami obrazującymi skalę pomocy publicznej w krajach "starej" Unii (15).

Trudna, także ze społecznego punktu widzenia, przebudowa tych branż w kierunku ich dostosowania do warunków gospodarki rynkowej dobiega końca, a pozostałe działania prowadzone są za zgodą Unii Europejskiej.

Krytycznie, choć ze zrozumieniem uwarunkowań, należy oceniać strukturę pomocy publicznej w Polsce. W latach 2001-2002 pomoc kierowana do sektorów przemysłu stanowiła 21 proc. ogółu udzielonej pomocy, a w szczególnym roku 2003 wartość ta sięgnęła poziomu 45 proc. Niekorzystne były proporcje pomocy sektorowej, a więc mającej charakter interwencji, do tych jej rodzajów, poprzez które realizowane są funkcje regulacyjne państwa (pomoc horyzontalna 32,7 proc. i regionalna - tylko 3,6 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP