Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Janusz Steinhoff: przykłady nieodpowiedzialności w budowie infrastruktury

Autor: Janusz Steinhoff
31-10-2013 09:15 |  aktualizacja: 31-10-2013 09:13
Janusz Steinhoff: przykłady nieodpowiedzialności w budowie infrastruktury
Fot. PTWP

Infrastruktura to dziedzina, w której jak na dłoni - albo na ekranie - widać niedowład administracji państwowej. Skutki tej słabości uderzają bezpośrednio w gospodarkę, w podatnika, w obywatela.

Rozporządzenie zaostrzające normy emisji hałasu powyżej poziomu obowiązującego w Unii Europejskiej wydał minister środowiska za czasów poprzedniego rządu w 2007 roku. W efekcie całe kilometry polskich autostrad biegną w nierzadko siedmiometrowej głębokości tunelach utworzonych przez ekrany akustyczne - a dotyczy to także odcinków przecinających pola kukurydzy i lasy. Budując ekrany, nie zaprzątano sobie głowy ochroną krajobrazu, dyskomfortem kierowców czy mieszkańców okolicznych miejscowości.
Przedstawiciele obecnego rządu przypisują - i słusznie - całą winę za tę oczywistą nadgorliwość poprzednikom (wspomniane rozporządzenie pochodzi z czasów rządu Jarosława Kaczyńskiego). Nie wspominają jednak o tym, że przez ponad pięć lat (!) fatalne rozporządzenie obowiązywało - powodując wyżej wspomniane skutki. Odpowiedzialność więc ponosi także obecny rząd, który nie uchylił w porę rozporządzenia.

Jak wyliczyli specjaliści z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, gdybyśmy przez te lata budowali autostrady wg obecnie (po nowelizacji feralnego rozporządzenia z 2007 r.) obowiązujących norm, moglibyśmy zamontować niemal o połowę barier mniej. Różnica w kosztach to 50 mln euro (ponad 200 mln złotych) - publiczne pieniądze bezpowrotnie zmarnowane! Myślę, że uprawniona jest coraz powszechniej wyrażana opinia, że polskie państwo nie potrafi sprostać wyzwaniom związanym z realizacją inwestycji w infrastrukturze.

I nie zmieni tego faktu zadowolenie urzędników, którym "wszystko zgadza się w papierach". Potrafią oni przejść do porządku dziennego nad kolejnymi wpadkami - jak np. faktem, że prawie wszystkie z budowanych autostrad są tak znacząco opóźnione, iż większość firm wykonawczych - zamiast rozwijać się w czasie boomu inwestycyjnego - upadła.

Przykładem skrajnej nieudolności jest wybudowanie olbrzymiego mostu nad niewielkim potokiem przecinającym autostradę A1 w Mszanie niedaleko polsko- -czeskiej granicy. Przypomnijmy, że w następstwie sporu wykonawcy z GDDKiA gotowe odcinki autostrady od dwóch lat łączy mozolny 10-kilometrowy objazd.

Czy ktoś kiedykolwiek policzył, jakie straty ponosimy z tytułu obsługi zamrożonego kapitału w nieczynnych obiektach infrastrukturalnych?

Opinia publiczna nie wie, co dzieje się z przetargiem na jeden z kluczowych odcinków autostrady A1 Pyrzowice-Tuszyn, podczas gdy kolejne projekty infrastrukturalne, takie jak np. południowa obwodnica Warszawy, stają się narzędziami w socjotechnicznej grze polityków.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP