Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jedwab i sprawy wschodnie

Autor: Jerzy Dudała
27-11-2015 06:35
Jedwab i sprawy wschodnie

foto: Paweł Pawłowski / Żelazna Studio, shutterstock

Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo – Gdyby chodziło o milion kontenerów, to byłby to już znaczący wolumen. W historii Polska nigdy na Jedwabnym Szlaku nie była, a teraz ma szansę być w samym sercu tego biznesu.

Nowy Jedwabny Szlak, czyli poszerzenie lądowych połączeń między Chinami i Europą, to pomysł, który już nabiera realnego kształtu. Polskie firmy mogą być beneficjentami tej globalnej koncepcji.

Lądowe połączenia transportowe w kierunku wschodnim nadal stanowią przede wszystkim potencjał i alternatywę w stosunku do dominujących w relacjach Europa-Azja połączeń morskich. Są już jednak przykłady jego wykorzystania, co ilustrują nowo tworzone możliwości.
Handel między Europą i wschodem - tym bliższym i bardziej odległym - będzie się rozwijał mimo i po usunięciu barier politycznych (przede wszystkim konflikt ukraińsko-rosyjski). Zlekceważenie pojawiających się szans i nieprzygotowanie na zmiany byłoby skrajnie niekorzystne dla polskich firm (eksporterów, operatorów logistycznych) i dla całej polskiej gospodarki.

Lansowana przez chińskie władze koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku to dla Polski szansa na zwiększenie eksportu do Państwa Środka. Obecnie bowiem w relacji z Chinami mamy deficyt handlowy. Jako że znajdujemy się na zachodnim krańcu Szlaku, możemy również zyskać na tranzycie.

Sławomir Knap, dyrektor ds. przewozów multimodalnych Hatrans, przyznaje, że program Nowego Jedwabnego Szlaku jest bardzo ważny także z punktu widzenia polskiej gospodarki.

- Jesteśmy naturalnym oknem na Europę Zachodnią, znajdujemy się w Unii Europejskiej - podkreśla. - Po przekroczeniu granicy na wschodzie towary mogą być swobodnie transportowane w UE. Powinniśmy umocnić rolę Polski, żeby przyciągnąć inwestycje punktowe w Polsce.

Według Knapa beneficjentami tego połączenia mogą i powinny być także polskie przedsiębiorstwa.

Wszyscy wygrywają?

Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku odwołuje się do dawnego szlaku handlowego łączącego Chiny z Europą i Bliskim Wschodem, który był wykorzystywany przez kupców od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e. Transportowano nim nie tylko jedwab, ale także żelazo, papier, czy złoto. Liczące 12 tys. km połączenie straciło na znaczeniu ok. 1650 roku - po odkryciu drogi morskiej do Chin.

Nowy Jedwabny Szlak to teraz jedna z wiodących koncepcji rozwoju gospodarczego Państwa Środka. Celem jest utworzenie korytarzy transportowych łączących Chiny z Unią Europejską. Obecnie drogą lądową trafia do Unii zaledwie 3,5 proc. chińskiego eksportu. Rzecz w tym, by znacznie zwiększyć przepustowość tego korytarza. Pozwala on bowiem przewozić towary taniej niż samolotami i szybciej niż statkami.
Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo – Gdyby chodziło o milion kontenerów, to byłby to już znaczący wolumen. W historii Polska nigdy na Jedwabnym Szlaku nie była, a teraz ma szansę być w samym sercu tego biznesu.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP