PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jerzy Buzek: kilka tez o logistyce...

Autor: wnp.pl
05-11-2015 15:04
Jerzy Buzek: kilka tez o logistyce...
Fot. Michał Oleksy

W gruncie rzeczy, gdy mówimy o konkurencyjności logistyki i transportu, to myślimy o tym, jaki wpływ mają one na całą gospodarkę - podkreśla europarlamentarzysta prof. Jerzy Buzek, mówiąc o współczesnych realiach branży TSL.

Globalizacja
W obliczu przemian, które dokonują się dziś w światowej gospodarce, rośnie znaczenie powiązań infrastrukturalnych, sprawnego przepływu surowców, towarów, usług oraz informacji...

- Globalizacja całkowicie odmieniła oblicze gospodarki. Przede wszystkim nadała jej rozwojowi niesamowitego tempa. Poszczególne kraje, chcąc nie chcąc, wciągnięte zostały w coraz głębsze zależności. Te, które potrafiły dojrzeć w tym szansę - zyskiwały najwięcej na rozwoju handlu i konkurencyjności. Ale przecież globalizacja tak naprawdę nie ominęła nikogo. Nawet państw niedemokratycznych, w których za jej sprawą dokonują się stopniowe zmiany; nie tylko gospodarcze, ale także społeczne i polityczne. Nie możemy zapominać, że globalizacja z jednej strony była możliwa dzięki rozwojowi rozwiązań technicznych i infrastruktury, głównie teleinformacyjnej, a z drugiej - jej postęp wymusza dalszą rozbudowę zdolności przesyłowych zasobów, produktów czy usług.

Konkurencyjność

Europejska logistyka jest dziś w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego świata. Rzecz jednak w tym, by zachowała swą wiodącą pozycję także w przyszłości...

- Faktycznie, jednym z celów unijnej polityki transportowej jest umiędzynarodowienie europejskiego sektora transportowego. Chodzi nam o zwiększenie roli Unii Europejskiej w międzynarodowych umowach transportowych oraz zachęcenie europejskich usługodawców do zwiększania ich obecności na światowych rynkach. Dzięki temu Unia ma szansę stać się globalnym liderem i eksporterem, już nie tylko technicznych standardów transportowych, ale także socjalnych czy też tych z dziedziny ochrony środowiska.

Strategia

W roku 2011 przyjęto unijną strategię "Transport w roku 2050". Mowa tam między innymi o tym, że ma się dokonać "głęboka przemiana sposobu przemieszczania się pasażerów i towarów". Także o futurystycznych wprost założeniach dotyczących technologicznej przyszłości europejskiego transportu...

- To, co ma związek z transportem, od zawsze pobudzało nie tylko gospodarkę oraz przemiany społeczne, ale i wyobraźnię. Wspomnijmy tu choćby rozwój kolei w Stanach Zjednoczonych, Forda T, czy samolot Concorde. I do takich rewolucyjnych, innowacyjnych przedsięwzięć nawiązuje strategia unijna. Dziś jej założenia mogą się wydawać nierealne, ale przecież jeszcze w połowie XX w. byliśmy sceptyczni wobec myśli, że świat całkowicie zmieni się pod wpływem komputerów. I proszę: teraz każdy ma komputer w kieszeni. Zwykli obywatele dysponują często sprzętem o większej mocy obliczeniowej niż ten, który razem z Amerykanami lądował na Księżycu. To ilustracja konsekwencji skoku, którego dokonaliśmy. To samo stanie się z transportem. Bardzo wiele zmieni chociażby cyfryzacja usług transportowych, która ułatwi wprowadzenie intermodalności/interoperacyjności przewozów, pomoże ograniczyć emisję CO2, lepiej zarządzać ruchem, poprawi efektywność i bezpieczeństwo transportu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP