PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Już niedługo Gdańsk głównym konkurentem portów niemieckich i Beneluksu?

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
07-10-2016 14:55 |  aktualizacja: 07-10-2016 17:44
Już niedługo Gdańsk głównym konkurentem portów niemieckich i Beneluksu?

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Fot. Mat. pras.

Marzy się nam w Gdańsku port piątej generacji, a także stworzenie w Polsce logistycznego hubu - mówi Piotrowi Stefaniakowi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Przeładunki Portu Gdańsk po I półroczu zwiększyły się rok do roku o 4,2 proc. A wiele innych portów na świecie odczuwa słabszą koniunkturę w handlu zagranicznym.
ŁG Ten rok będzie piątym z rzędu nieprzerwanego wzrostu przeładunku towarów. Pobijemy rekord sprzed roku. Awansowaliśmy w rankingu portów bałtyckich z 7. na 6. miejsce. A w obrotach drobnicą w kontenerach umacniamy się na 2. - za kompleksem St. Petersburga, zmniejszając do niego dystans.

- Z czego wynika ten sukces?


ŁG Po pierwsze: odczuwamy efekt poprawy dostępu do portu - budowy ciągów autostrad w kraju, budowy tunelu pod Martwą Wisłą i modernizacji mostu, który 6-krotnie zwiększył przepustowość linii kolejowej do Portu Północnego. Po drugie: i my, i prywatni operatorzy poczyniliśmy inwestycje. Po trzecie: obsługujemy zaplecze gospodarcze naszego kraju i południowych sąsiadów. Dobrym prognostykiem jest nieprzer-wany od lat wzrost polskiego eksportu.

- Po I półroczu przeładunki drobnicy w kontenerach na eksport wzrosły aż o 27 proc. Dlaczego?

ŁG Dużo aktywniejsi byli nasi eksporterzy, znajdując rynki zbytu poza Unią, zwłaszcza na Dalekim Wschodzie. Wzrosły przeładunki towarów w kontenerach chłodzonych, tych z produktami rolno-spożywczymi. Wzrost obrotów to także rezultat tego, że kolejni polscy przedsiębiorcy przekonują się, iż łatwiej i taniej jest im korzystać z naszej obsługi, niż z portów Europy Zachodniej.

- Projektowane inwestycje operatorów nie sprawią, że zmieni się charakter Gdańska - portu uniwersalnego?

ŁG Nie. To ważne, bo działalność oparta na kilku grupach towarów pozwala uniknąć skutków dekoniunktury na którymś z rynków. W październiku oddamy do użytku drugi pirs w DCT; jego zdolności przeładunkowe wzrosną z 1,5 mln TEU do ponad 3 mln TEU. W efekcie przejściowo w obrotach zwiększy się udział drobnicy. Ale już za 2-3 lata gotowa będzie inwestycja OT Logistics i wzrosną przeładunki towarów suchych - pasz i zbóż.

- Te przedsięwzięcia realizują inwestorzy krajowi i zagraniczni.

ŁG Każdy jest traktowany tak samo. Staramy się pozyskać kolejnych - do zagospodarowania i lepszego wykorzystania potencjału portu wewnętrznego i naszych wolnych nieruchomości. Marzy się nam bowiem w Gdańsku port piątej generacji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP