Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kiedy miasto chce być smart

Autor: Agnieszka Widera
24-07-2014 14:01 |  aktualizacja: 10-08-2014 08:46
Kiedy miasto chce być smart
– To samorząd musi zdecydować, czy chce wpływać na zachowania podróżnych, ograniczać transport samochodowy i aktywnie kreować politykę transportową oraz środowiskową – zaznacza Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services. – W polskich miastach ubywa mieszkańców, być może inteligentne rozwiązania przekonają ich do powrotu – uważa Piotr Uszok, prezydent Katowic. – Należy korzystać z tego, co dają nam rozwijające się technologie, ale musi to wynikać z potrzeby poprawy jakości życia mieszkańców czy zwiększania efektywności zarządzania, a nie z fascynacji nowoczesnymi gadżetami – podkreśla Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Inteligentne miasta trzeba tworzyć świadomie, a pracę oddzielić na etapy i lata. Tymczasem do worka z napisem smart wrzuca się bez ładu politykę, ambicje i technologiczne gadżety.

itTrzy czwarte ludności Europy mieszka w miastach (w Polsce ponad 60 proc. ludności). Miasta stały się naszym środowiskiem życia. Ale jak sprawić, by ta dżungla przedsiębiorstw, administracji, przemysłu, sektora naukowego i lokalnych organizacji była środowiskiem przyjaznym i sprawnie funkcjonującym? Receptą ma być ścisła współpraca między poszczególnymi elementami, czyli właśnie smart city.
Z ludźmi dla ludzi

Wizja smart city opierać się musi na trzech krokach. - Na tworzeniu przestrzeni miejskiej, infrastruktury, a przede wszystkim na zaangażowaniu się mieszkańców - wymienia Krzysztof Kardaś, dyrektor Biura Integracji Systemów firmy ATENA - Usługi Informatyczne i Finansowe.

Inteligentne miasta bowiem to nie tylko modny trend, lecz dzięki nowym technologiom także sposób na zrównoważony rozwój miast, zarządzanie przestrzenią publiczną, dbanie o poprawę jakości życia mieszkańców i środowisko.

W Europie na miano prawdziwego smart city zasłużył projekt wdrożony przez Holendrów w Amsterdamie. Od czterech lat biorą w nim udział lokalne firmy i władze miasta. Program zakłada dochodzenie do zrównoważonego modelu życia, pracy, mobilności i przestrzeni publicznej z udziałem nowoczesnych technologii, ale także poprzez zmianę zachowań uczestników (czyli mieszkańców) i promocję partnerstwa licznych podmiotów (firm, organizacji).

- Miasto nowoczesne różni się od normalnego skalą i możliwościami technologicznymi. Jednak trzeba pamiętać, że wspólny mianownik tych miast pozostał taki sam, to ludzie - mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor rozwoju produktów i usług w Orange Polska. - Żeby miasto żyło i się rozwijało, potrzeby ludzi muszą być zaspokajane.

Nie można tworzyć inteligentnego miasta bez świadomego społeczeństwa. - Należy korzystać z tego, co dają nam rozwijające się technologie, ale musi to wynikać z potrzeby poprawy jakości życia mieszkańców czy zwiększania efektywności zarządzania, a nie z fascynacji nowoczesnymi gadżetami. Należy pamiętać o tym, dla kogo wprowadza się innowacje - podkreśla Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Obecne niemal wszędzie już systemy komputerowe "przerabiają" niesamowite ilości danych. Inteligencja w odniesieniu do miast polega jednak nie na ich gromadzeniu, ale właściwym wykorzystaniu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP