PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kierunek: nowa industrializacja

Autor: Piotr Stefaniak, Dariusz Ciepiela, Adam Sofuł
16-03-2014 09:40 |  aktualizacja: 16-03-2014 09:46
Kierunek: nowa industrializacja

Komisja Europejska ponagliła państwa członkowskie, aby uznały w swych politykach, że przemysł ma rozstrzygający wpływ na wzrost gospodarki. Dziś tworzy on jedynie 15 proc. unijnego PKB, przy 11-procentowym bezrobociu.

Pomysł reindustrializacji Europy rodził się w szczycie kryzysu finansowego. Na łeb na szyję spadały wskaźniki produkcji, zatrudnienia i sprzedaży ważnych sektorów przemysłu, za którymi stoi potężna siła kapitału i rzesza pracujących. Z drugiej strony, wciąż nierozwiązane pozostawały problemy odpowiedzialnego za ten stan rzeczy sektora finansowego.
Tymczasem analiza sytuacji w kilku krajach unijnych (Niemcy, Szwecja, Polska) jasno pokazywała, że silniej uprzemysłowione gospodarki lepiej radzą sobie w czasie kryzysu niż kraje mniej uprzemysłowione, w których sektor usług, szczególnie tych finansowych, był omnipotentny (Wielka Brytania, Irlandia, Cypr).

Po apelach i propozycjach Komisja Europejska opublikowała w październiku 2012 roku program "Silniejszy przemysł europejski na rzecz wzrostu i ożywienia gospodarczego." Do 2020 roku miałby on mieć w UE średnio dwudziestoprocentowy udział w całkowitej wartości dodanej i w unijnym PKB. Byłby to wielki skok, zważywszy że w 2011 roku wartości te wynosiły odpowiednio 15 i 16 proc.

Sądząc po lutowym ponagleniu Komisji Europejskiej, sprawy odnowy europejskiego przemysłu niewiele jednak postąpiły w oczekiwanym kierunku. Swego rodzaju wyjątkiem okazał się jedynie program strategiczny "Cars 2020", przyjęty przez KE już w listopadzie 2012 r. Szybka reakcja branży motoryzacyjnej na wezwanie Komisji miała związek nie tylko z jej rozpaczliwą sytuacją (piąty rok spadku produkcji), ale i z toczącymi się od dłuższego czasu pracami grupy Cars 21, w której przedstawiciele KE bezpośrednio uczestniczyli. Zadaniem grupy było rozwiązanie problemu, który Unia sama sobie stworzyła w imię, słusznej skądinąd, idei ochrony konkurencji: jak wykorzystać pomoc państwową dla rozwoju zakładów produkcyjnych? W "Cars 2020" zaproponowano więc 30 szczegółowych działań, które z kolei podzielono na dalsze "poddziałania". A konkretne efekty? Z tym niestety jest już gorzej. Między innymi dlatego właśnie, gdy przemysł motoryzacyjny w Stanach Zjednoczonych ruszył z kopyta dzięki bezpośrednie pomocy publicznej, a ten w krajach azjatyckich praktycznie w ogóle nie doznał uszczerbku - europejski nadal tkwi w stagnacji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP