PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Klient pod napięciem

Autor: Jarosław Maślanek
05-07-2012 00:00
Klient pod napięciem
<b>Sławomir Klimowicz<br />
SAP</b><br /><br />

- Największym błędem przy podejmowaniu decyzji o wyborze systemu jest koncentrowanie się wyłącznie na podstawowej funkcjonalności, która jest oczywiście niezbędna, ale za chwilę to nie ona będzie decydowała o przewadze konkurencyjnej. <b>Wojciech Kuśnierek<br />
PwC</b><br /><br />

- Większość dotychczasowych wdrożeń rozwiązań billingowych/CRM dla przedsiębiorstw energetycznych nie dotyczyło więcej niż kilkuset tysięcy klientów. W tej chwili duże grupy energetyczne stoją przed wyzwaniami wdrożenia systemów dla kilku milionów klientów.
<b>Jarosław Szymaniuk<br />
Microsoft</b><br /><br />

- Jednym z największych zagrożeń przy wyborze i wdrożeniu systemu obsługi klienta jest postawienie sobie za cel uruchomienia jednego wielkiego projektu. Jasna wizja całości architektury systemu, przy jednoczesnym wdrażaniu go etapami, daje dużo większe szanse finalnego sukcesu.

Wybór i wdrożenie systemów informatycznych do obsługi klienta w energetyce to newralgiczna inwestycja. Konieczna jest solidna ocena ryzyka i wystrzeganie się standardowych błędów.

Przedłużające się i kontrowersyjne procedury przetargowe dowodzą, że wdrożenia narzędzi informatycznych do obsługi klienta w energetyce nie należą do łatwych i prostych. Przedstawiciele firm energetycznych niechętnie mówią o rozwiązaniach z zakresu systemu obsługi klientów.
Atmosfera do poruszania tematu nie jest najlepsza. Wszyscy pamiętają wycofanie oferty przez Asseco Poland z przetargu na budowę i wdrożenie systemu ISOK w firmie Enea.

Tym bardziej warto więc przyjrzeć się temu, jakie priorytety stoją przed energetyką, jeżeli chodzi o rozwiązania tego typu, i jakich błędów koncerny powinny unikać przy wyborze.

Tacy sami?

Polska energetyka jest inna - takie hasło towarzyszy praktycznie każdemu większemu przetargowi związanemu z inwestycjami w krajowym sektorze energetycznym. Dla jednych jest to wytłumaczenie naszego zacofania, dla innych karta przetargowa w procesie ofertowym, funkcjonują również opinie, że aż tak bardzo nie różnimy się od innych. Warto jednak pamiętać, że klient firmy energetycznej stawia przed swoim dostawcą wymagania takie same, jak na każdym innym rozwiniętym rynku.

- Priorytetowe będą rozwiązania billingowe połączone z systemami CRM - uważa Wojciech Kuśnierek, wicedyrektor w Grupie Energetycznej PwC. Przed takimi wyzwaniami stoją m.in. PGE, Energa, Enea. Jak podkreśla nasz rozmówca, systemy te powinny pozwalać na obsługę klienta we wszystkich istotnych kanałach, w tym internetowym i SMS-owym.

Dodatkowo dla obsługi klientów dystrybucji istotne są systemy typu Workflow Management, które pozwolą na szybkie określenie, na jakim etapie znajdują się ich wnioski przyłączeniowe.

To jeden z podstawowych punktów spornych i powodów do narzekań na obsługę klienta w obszarze dystrybucji.

Firmy energetyczne posiadają w większości systemy billingowe, które poprawnie funkcjonują od lat, lecz są rozproszone.

- Problem leży głównie w ich ilości, która jest bliższa liczbie dawnych rejonów energetycznych niż dzisiejszej liczbie grup energetycznych - wyjaśnia Sławomir Klimowicz, industry principal utilities w SAP na Europę Środkowo- Wschodnią. Nasz rozmówca radzi więc, by priorytetem dla grup energetycznych było stworzenie jednolitej bazy danych klientów oraz zbudowanie systemów billingowych, które obsługują wszystkich klientów danej spółki obrotu oraz wszystkie punkty poboru energii u operatorów systemów dystrybucyjnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP