PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Klimat do inwestowania

Autor: Marcelina Gołębiewska
19-11-2001 00:00

W Polsce atrakcyjność inwestycyjna miast wzrasta ze wschodu na zachód: im bliżej zachodniej granicy, tym ciekawsze dla biznesu miasta i miejscowości. O stopniu atrakcyjności inwestycyjnej decyduje bliskość metropolii. Jednak wybór miejsca do inwestowania nie musi być optymalny. W efekcie, potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej miasta nie zawsze odpowiada poziom aktywności kapitału. W Toruniu na przykład jest mniej inwestycji niż w znacznie niżej punktowanej Bydgoszczy.

Toruń - według rankingu opracowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową - zaklasyfikowano do grupy "B" na 11 miejscu, a Bydgoszcz do grupy "C" na miejscu 17. Wśród miast wojewódzkich Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową najwyżej ocenił atuty Warszawy, Poznania, Krakowa i Wrocławia. Najatrakcyjniejsze do inwestowania miasta - powiaty wydzielone to: Leszno, Sopot, Bielsko-Biała, Gdynia, Jelenia Góra, Gliwice i Częstochowa. Tu jednak na inwestorów czeka niespodzianka: w kategorii kosztów prowadzenia działalności tylko Leszno i Bielsko-Biała w punktacji od "A" do "G" otrzymały notę "D" - "przeciętnie". Pozostałe miasta okazały się jeszcze droższe. Spośród miast powiatowych, trzy pierwsze miejsca przypadły w udziale Pile, Gnieznu i Cieszynowi. W rankingu miast małych, grupę A1 - miejscowości ocenionych w 2001 r. najlepiej - zdominowały miasta z województw mazowieckiego i wielkopolskiego.
Zdaniem autorów, ranking atrakcyjności miast pokazuje inwestorom, gdzie szukać lokalizacji.
Istotne jest, że po dziesięciu latach transformacji zanika różnica w lokalizacji inwestycji polskich i zagranicznych - te ostatnie uwzględnił w swoich badaniach IBnGR. Nasz kapitał pozostaje mniej mobilny. Jednak tam gdzie najlepiej rozwija się przedsiębiorczość polska, panuje dobry klimat dla inwestycji zagranicznych.
- Jeszcze do 1995 r., głównym czynnikiem lokalizacji kapitału zagranicznego była lokalizacja polskiego partnera: dlatego np. Michelin zainwestował w Olsztynie. Przez lata prywatyzacji inwestorzy poszukiwali w Polsce najatrakcyjniejszych firm. Teraz ich zasób stopniowo maleje, a w badaniach inwestorów czynnik obecności polskiego partnera spadł już na szóste miejsce. Natomiast coraz silniej dochodzi do głosu ogólna atrakcyjność miejsca, chłonność rynku, dostępność komunikacyjna i jakość siły roboczej. Innymi słowy, konkurencyjność przedsiębiorstw ustępuje stopniowo miejsca konkurencyjności miast. Jednocześnie w pozyskiwaniu inwestorów stopniowo wzrasta rola władz lokalnych - twierdzi dr Wojciech Dziemianowicz, zastępca dyrektora Europejskiego Instytutu Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie Warszawskim, stały współpracownik IBnGR i współautor rankingu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP