PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kochajmy tramwaje

Autor: Tomasz Elżbieciak
16-05-2011 00:00
Kochajmy tramwaje

Na świecie przeżywają renesans. Tymczasem w Polsce komunikacja tramwajowa po latach zaniedbań dopiero budzi się z letargu.

Poprawienie stanu polskiego transportu szynowego, zarówno tego kolejowego, jak i tramwajowego, nie byłoby możliwe, gdyby nie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
- Szacuje się, że w perspektywie obecnego budżetu unijnego miasta kupią około 300 tramwajów - twierdzi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

- To dużo, ale chyba trudno jeszcze mówić o renesansie. Mamy też ogromne opóźnienia w rozwoju i utrzymaniu infrastruktury.

Początek stopniowej zapaści można datować mniej więcej na wczesne lata osiemdziesiąte. Wtedy to zaczęły przybierać na sile gospodarcze kłopoty polskich miast. Po dokonaniu się przemian ustrojowych samorządy też nie od razu zdobyły stabilną pozycję, co miało wpływ na utrwalenie zastoju w transporcie tramwajowym.

- 60-70 proc. infrastruktury tramwajowej wymaga modernizacji - ocenia Wiesław Nowak, prezes spółki ZUE, która działa na rynku infrastruktury miejskiej i kolejowej.

Takie miasta, jak Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Częstochowa, Bydgoszcz czy Toruń, rozbudowują istniejącą sieć tramwajową. Natomiast na przykład w Olsztynie, w którym po wojnie tramwaje zlikwidowano, infrastruktura będzie budowana od podstaw.

- Polski transport tramwajowy przez pewien czas przypominał bezwładną masę, którą wielu najchętniej chciałoby zlikwidować - mówi Jacek Wesołowski z Instytutu Architektury i U rbanistyki Politechniki Łódzkiej.

- Jednak w ostatnich latach sytuacja uległa poprawie.

Kto zatem może zarobić na ożywieniu w tym segmencie rynku?

Na inwestycje u tramwajowych przewoźników bardzo liczą producenci taboru szynowego.

- Średni wiek tramwajów spotykanych w polskich miastach wynosi grubo ponad 30 lat - mówi Michał Beim.

- Przekraczają już swój projektowany wiek eksploatacji. W rzeczywistości możliwe jest wydłużenie ich żywotności jeszcze o kilka lat.

Nowymi tramwajami...

W ostatnich latach dominującą pozycję w sektorze dostawców taboru tramwajowego zajmuje bydgoska Pesa. Wśród pozyskanych przez spółkę zleceń znajduje się między innymi ogromny kontrakt podpisany z T ramwajami Warszawskimi. Na zamówienie stołecznej firmy do 2013 roku Pesa dostarczy 186 niskopodłogowych tramwajów za niebagatelną kwotę 1,5 mld zł. Spółce udało się też pozyskać zlecenie na 15 tramwajów w rodzimej Bydgoszczy i na 7 kolejnych w Częstochowie.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP