PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kogo szuka praca?

Autor: Jarosław Latacz
07-07-2006 00:00

– W Polsce sytuacja jest taka, że jeśli ktoś ma odpowiednie kwalifikacje, to nie ma problemu ze znalezieniem pracy. Bardzo dużo jest ofert pracy, ale dotyczy to konkretnych lokalizacji – rozmowa z Tomaszem Szpikowskim, prezesem Work Service.

Kto w tej chwili wyjeżdża za granicę do pracy?
– To są kierowcy, pomoce biurowe, pracownicy bezpośrednio zatrudnieni na liniach produkcyjnych.

Jak liczna jest to grupa?

– Na tle szacunków, które mówią o dwóch milionach Polaków pracujących za granicą, nie jest to duża grupa. Nam udało się wysłać za granicę około dwóch tysięcy pracowników.

Jakie kierunki są teraz najbardziej popularne?

– Przede wszystkim Wielka Brytania, Holandia. Powoli zaczyna pojawiać się coraz więcej propozycji z Francji i Niemiec.

Czy do pracy za granicą wyjeżdżają ludzie, którzy mają w Polsce pracę, czy bezrobotni albo absolwenci szkół i uczelni?

– Raczej tacy, którzy dopiero co skończyli studia i mają kłopoty ze znalezieniem pracy w kraju. Są oczywiście pracownicy, porzucający dotychczasowych pracodawców, ale oni są w tej chwili w mniejszości. Na wyjazd decydują się wtedy, gdy proponuje się im rzeczywiście dużo wyższe niż dotychczas stawki.

Jak radzą sobie Polacy za granicą?

– Jeśli mają odpowiednie kwalifikacje, to raczej nie muszą wracać do Polski. Mają tam godne warunki pracy i godną płacę. Problem jest z tymi, którzy nie mają odpowiednich kwalifikacji, mają ukończoną jedynie szkołę podstawową albo zawodową. Oni mogą mieć problemy i wtedy muszą wracać.

Co jest w tej chwili główną barierą dla pracowników z Polski na Zachodzie?

– Język i kwalifikacje. Jest już naprawdę duże nasycenie rynku, szczególnie w Wielkiej Brytanii, ludźmi, którzy nie mają odpowiednich kwalifikacji i praktycznie nie znają języka.

Czy są już jakieś efekty kampanii, którą rozpoczął Wrocław? Chodzi o zachęcenie Polaków do powrotu.

– Na razie nie ma żadnych widocznych efektów takich kampanii. Być może efekty pojawią się za kilka miesięcy, kiedy nasycenie rynku stanie się jeszcze bardziej widoczne.

Czy takie kampanie mają w ogóle sens?

– Tak, bo jest to sygnał dla tych ludzi, że we Wrocławiu coś się dzieje, że są nowe inwestycje, tworzone są miejsca pracy, a więc, że warto do tego miasta wracać.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP