PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolej na lepsze czasy

Autor: Piotr Stefaniak
05-11-2015 15:00
Kolej na lepsze czasy

foto: materiały prasowe

- Ruch towarowy z dróg musi w większej mierze być przenoszony na kolej, bo ta jest tańsza, mniej kolizyjna i bardziej przyjazna dla środowiska - przekonuje Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo, w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- Unia Europejska chce, by do końca przyszłej dekady udział kolei w przewozach powiększyć do 30 proc., co ma ograniczyć emisyjność transportu. Na razie jednak nie udaje się przekroczyć średniego poziomu 10 proc. Czy to zbyt ambitnie zamierzenie?
- Taki udział kolei w przewozach jest nie tylko osiągalny, ale jest czymś naturalnym. Co więcej, jeżeli będziemy mieli do dyspozycji coraz lepszą infrastrukturę, nie jest to poziom specjalnie ambitny.

Kolej jest predestynowana do sprostania celom unijnym związanym ze zrównoważonym rozwojem. I to nie jest nawet kwestia strategii, tylko twardych faktów. Spójrzmy na wady transportu drogowego, tj. wysoką emisję CO2, koszty zewnętrzne w postaci wypadków i strat wywoływanych przez korki.

- W czym zatem problem?

- Przede wszystkim chodzi o interoperacyjność, właściwe warunki na sieci oraz zdrowe zasady konkurencji. Weźmy pierwszy przykład: dostęp do dróg nie kosztuje, a budowane są ze środków publicznych. Dochodzą do tego ograniczenia regulacyjne.

- Potrzebne są nie tylko pociągi.

- Potrzebny jest przede wszystkim produkt dla klienta. Klient ma prawo otrzymać kompleksową usługę - dostęp do terminali, sprawnej obsługi. Usługa kolejowa musi być elementem łańcucha logistycznego. Wraz z poprawą infrastruktury - liniowej i terminalowej - kolej będzie w stanie konkurować z samochodami.

- Czy kolej nie przegrywa już na starcie z transportem samochodowym? Jak mówi pewien profesor: nie dowiezie przecież kefiru do "jego" sklepu.

- Każdy środek transportu w usłudze logistycznej ma swoje miejsca. Samochody są stworzone do obsługi ostatniej mili. Ale kiedy mówimy już o większych odległościach czy połączeniu dużych ośrodków przemysłowych, nie ma lepszego rozwiązania niż kolej plus sprawna infrastruktura przeładunkowa.

Z punktu widzenia optymalnego transportu trudno nazwać normalną sytuację, w której 50 ciągników siodłowych z kontenerami rozjeżdża nam kilkaset kilometrów dróg, emitując duże ilości dwutlenku węgla, podczas gdy tę samą ilość kontenerów można transportować jedną lokomotywą, a na ostatniej mili rozwieźć do końcowych odbiorców samochodami.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP