PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolej niekonkurencyjna dla kół

Autor: Krzysztof Orłowski
18-05-2008 00:00 |  aktualizacja: 06-06-2008 09:00
Kolej niekonkurencyjna dla kół

O tym, że transport kolejowy powinien przejąć część ładunków wożonych drogami, dużo się mówi, ale niewiele się w tym kierunku robi. Bywa, że inicjatywy, które powinny sprzyjać zrównoważonemu transportowi (np. ograniczanie emisji CO2), mają negatywny wpływ na bardziej ekologiczną kolej.

Zdaniem Jana Buczka, prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, dzisiaj pomiędzy koleją a transportem drogowym praktycznie nie ma konkurencji - bo różnica w jakości usługi jest ogromna - oczywiście na niekorzyść kolei - która nie tylko jest wolniejsza, ale także nie potrafi w pełni zapewnić bezpieczeństwa powierzonego jej mienia. Przyczyny to, jego zdaniem, odkładanie prywatyzacji spółek kolejowych.
Wygląda na to, że w tej dziedzinie, chociaż powoli, jednak coś się zmienia. Bliska wejścia na giełdę jest pierwsza spółka z grupy PKP - PKP Intercity, wreszcie zaczęły się też zmiany w PKP Cargo, które - chociaż dopiero w perspektywie kilku lat - mają doprowadzić do częściowego sprywatyzowania największego przewoźnika towarowego.

Oprócz niewydolności największej towarowej spółki kolejowej, przyczyną tego, że kolej przegrywa z transportem samochodowym, jest bardzo zły stan torów. Czy można się spodziewać poprawy jakości infrastruktury kolejowej? Krzysztof Łańcucki, rzecznik odpowiadającej za ich jakość spółki PKP PLK, przekonuje, że tak.

- Korzystnie na stan infrastruktury wpływa program modernizacji kolei: tylko w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko 2007-13" zmodernizowanych zostanie 1200 km linii kolejowych, właśnie tych, na których skupiona jest znaczna część przewozów towarowych i pasażerskich (nakłady: 6,7 mld euro). Dalsze setki kilometrów linii zostanie gruntownie wyremontowanych do 2013 r. w ramach regionalnych programów operacyjnych (nakłady: 480 mln euro) - mówi Łańcucki.

Te i inne inwestycje (w tym prowadzone ze środków z budżetu państwa i środków własnych PLK), jak deklaruje rzecznik PKP PLK, polepszą stan techniczny najważniejszych linii kolejowych. Łącznie do 2015 r. w ramach wszystkich programów inwestycyjnych (z uwzględnieniem także środków, jakie będą uruchomione po oddłużeniu PKP Przewozy Regionalne) na poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej PKP PLK planuje wydanie kwoty 49 miliardów złotych.

Na razie jednak średnia prędkość handlowa pociągów towarowych wynosi 26,8 km/h. PLK argumentuje, że nie jest aż tak źle, bo na wskaźnik ten wpływa wliczenie do niego tzw. pociągów zdawczych (z natury powolnych, bo obsługujących punkty ładunkowe). Operator infrastruktury zapewnia, że trend polegający na przybywaniu miejsc, w których obowiązują ograniczenia prędkości, został zahamowany. Nawet jeśli tak faktycznie jest, oznacza to jedynie, że nie będzie gorzej. Na poprawę trzeba będzie poczekać.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP