Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolej ze wspomaganiem

Autor: Opr. DC.
15-06-2004 00:00

Polskie Koleje Państwowe jeszcze w tym roku przeznaczą 1,08 mld zł na modernizację infrastruktury. Około 370 mln zł ma pochodzić ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

W 2005 roku inwestycje w infrastrukturę kolejową mają osiągnąć wartość 2,6 mld zł, z czego 1,3 mld zł będzie pochodzić ze środków unijnych. W 2006 roku PKP chce zainwestować 2,8 mld zł, z funduszy pomocowych ma pochodziç 1,7 mld zł. Jednak środki z budżetu państwa nie wystarczają na pokrycie udziału własnego w finansowaniu projektów unijnych,. Dlatego PKP stara się o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podpisano już kontrakt na 80 mln euro, a teraz trwają starania o dodatkowe 300 mln euro.
W okresie od 1994 roku do 31 grudnia 2003 r. Polskie Koleje Państwowe uzyskało bezzwrotną pomoc finansową Unii Europejskiej w ramach Programu PHARE w wysokości 130,9 mln euro.
PKP korzystają także z pomocy funduszu ISPA. Realizacja projektów inwestycyjnych w ramach ISPA ma służyć integracji polskiej infrastruktury z siecią transeuropejską (TEN Trans-European Network). Inwestycje są zlokalizowane głównie w tzw. paneuropejskich korytarzach transportowych, których przebieg został ustalony na konferencjach międzynarodowych na Krecie i w Helsinkach.
Dotychczas podpisano memoranda finansowe dla 11 projektów kolejowych, których koszty kwalifikowane ogółem wynoszą 743,1 mln euro, w tym maksymalny udział ISPA wynosi 557,9 mln euro.
Będą to następujące projekty:
– modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Mińsk Mazowiecki – Siedlce (52 km). Całkowity koszt projektu 132,4 mln euro, koszty kwalifikowane 124,5 mln euro, w tym: kwota grantu ISPA 93,4 mln euro.
– modernizacja linii kolejowej E20, odcinek Rzepin – granica państwa. Całkowity koszt projektu 24,1 mln euro, koszty kwalifikowane 23 mln euro w tym kwota grantu ISPA 17,2 mln euro.
– modernizacja linii kolejowej E20, odcinek Siedlce – Terespol (etap I). Całkowity koszt projektu 191,1 mln euro, koszty kwalifikowane: 185,2 mln euro, kwota grantu ISPA 138,9 mln euro.
– modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Węgliniec – Legnica. Całkowity koszt projektu 160,4 mln euro, koszty kwalifikowane projektu 123,7 mln euro, w tym kwota grantu ISPA 92,8 mln euro.
– modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego na linii kolejowej E20. Całkowity koszt projektu 69,6 mln euro, koszty kwalifikowane projektu: 67,4 mln euro w tym kwota grantu ISPA 50,5 mln euro.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP