PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koleje bez granic?

Autor: Piotr Stefaniak
20-02-2011 00:00
Koleje bez granic?
Przewozy zagraniczne największych operatorów kolejowych w Europie (w mln ton)

Przejazd pociągu towarowego przez Europę przestanie już wkrótce przypominać tor przeszkód. Na granicach obejdzie się bez zmiany lokomotyw i maszynistów. Kolej dostała szansę dogonienia międzynarodowego transportu samochodowego.

29 czerwca 2009 r. o godzinie 23.48 na toskańskiej stacji Viareggio wykoleił się pociąg i wybuchły dwie cysterny przewożące gaz. Bilans katastrofy - 32 ofiary śmiertelne, 27 rannych. Jej przyczyną było pęknięcie osi w jednym z wagonów.
Tragedia ma dwa polskie wątki polskie.

Ciężko poparzony został Polak, kierowca ciężarówki, który zaparkował przy dworcu.

Feralna cysterna została zmontowana w zakładzie GATX Rail Europe w Ostródzie (pod nadzorem niemieckiego urzędu transportu kolejowego) w grudniu 2004 roku, lecz cztery lata później wymieniono w niej dwa koła i oś w zakładzie GATX w niemieckim Jungenthalu. Oś wyprodukował w 1974 roku zakład w Babelsbergu (b. NRD). Włoscy związkowcy natychmiast podnieśli alarm, że dopuszcza się na tory gruchoty z Polski... Bariera nr 1: technika

- Viareggio dowodzi, że jedną z barier wejścia na międzynarodowy rynek kolejowy są sprawy techniczne i konieczność posiadania odpowiedniego taboru - mówi Mariusz Mik, członek zarządu, dyrektor operacyjny CTL Logistics.

To zupełnie inna sytuacja niż z transportem drogowym. Polskie tiry zawojowały przecież pół Europy po naszej akcesji do Unii Europejskiej. Wożą nie tylko towary w naszym eksporcie i imporcie, lecz także wyłącznie między magazynami zagranicznymi, czyli w przewozach kabotażowych.

Dlatego, że niewielka jest bariera wejścia na rynek, sprowadzająca się do kupna ciężarówki w dobrym stanie. W całej Unii są te same znaki drogowe, niemal identyczne przepisy o ruchu, a praktycznie nieodczuwalne jest pojęcie przekraczania granicy państwowej.

W przypadku kolei w krajach UE formalnych barier wjazdu dla obcych przewoźników nie ma dopiero od początku minionej dekady i wejściu w życie dyrektywy o wolnej konkurencji na tym rynku.

Co nie oznacza, że można przekroczyć granicę, kiedy się chce... Niemal naturalną zaporą są odmienne standardy, począwszy od trakcji na sieci infrastruktury kolejowej, w tym urządzeń, zasilania energią elektryczną, jak również samych lokomotyw (prąd stały 3000 V, jak w Polsce, ale też 1500 V we Francji czy 750 w Wlk. Brytanii lub prąd przemienny o różnym napięciu i częstotliwości), a kończąc na innych rozstawach torów - np. między Hiszpanią a Francją. Inne są też przepisy: sygnalizacji, sterowania ruchem kolejowym oraz zasady organizacji i techniki transportu kolejowego, w tym np. normy czasu pracy personelu lokomotywowego.
Przewozy zagraniczne największych operatorów kolejowych w Europie (w mln ton)  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP