PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koleje: remontowcy skazani na PLK

Autor: Krzysztof Orłowski
09-08-2007 00:00 |  aktualizacja: 22-10-2007 12:20
Koleje: remontowcy skazani na PLK
<b>Adrian Furgalski</b>, ZDG TOR
Dopiero w ostatnim czasie wzrosły środki na infrastrukturę kolejową - w 2006 r. przekroczyły one 1 mld zł. Wcześniej średnie nakłady na ten cel wynosiły rocznie 200-300 mln zł. Będą one rosły, chociaż trzeba pamiętać o tym, że plany PKP PLK do tej pory nie były w pełni realizowane - na zeszły rok zaplanowano 1,7 mld zł, a udało się wydać 1,3 mld. Na ten rok zapowiedziane jest przeznaczenie na inwestycje 3 mld zł. Oceniam, że uda się zrealizować ok. 2,2-2,3 mld zł. Trzeba mieć na uwadze to, że potencjał wszystkich firm obecnych na tym rynku - to jest ok. 1,3-1,4 mld zł - tyle maksymalnie są one w stanie przerobić.

Budowa i remonty linii kolejowych to dziedzina, w której brak zamówień był jeszcze bardziej odczuwalny niż w przypadku producentów taboru. Teraz pieniądze na ten cel są, ale barier, które mogą spowolnić ich wydawanie, również nie brakuje.

Jedynym zamawiającym jest PKP PLK. Patrząc na listę kontraktów podpisywanych przez to przedsiębiorstwo w ostatnim roku, widać, że na rynku obecne są trzy rodzaje podmiotów. Po pierwsze - należące do grupy PKP Zakłady Napraw Infrastruktury (ZNI), po drugie - wyspecjalizowane w remontach i budowie linii kolejowych firmy polskie (choć w niektórych z nich pojawił się już kapitał zagraniczny), po trzecie - pojawiające się nieśmiało firmy zagraniczne.
W ubiegłym roku jedynym przykładem z tej ostatniej grupy był niemiecki Schweerbau, ale biorąc pod uwagę to, że w niedawnym przetargu na modernizację linii Międzyrzec Podlaski - Łuków zwyciężył Strabag - można się spodziewać, że takich przykładów pojawiać się będzie więcej.

ZNI, które kiedyś były integralną częścią PKP, jest 8, z czego 4 działają samodzielnie, a pozostałe niedawno zostały połączone w Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. W jego skład weszły ZNI Warszawa, ZNI Katowice, ZNI Stargard Szczeciński i ZNI Radom. Po tym połączeniu powstało najsilniejsze kapitałowo przedsiębiorstwo na tym rynku, a dzięki jego ulokowaniu w ramach grupy PKP SA można się spodziewać, że będzie ono obecne w bardzo wielu wykonywanych na zlecenie PKP PLK projektach.

Spośród samodzielnych firm specjalizujących się w kolejowych inwestycjach infrastrukturalnych czołówkę stanowią trzy - Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych PRK Poznań, którego właścicielem jest Zbigniew Jakubas należący do grupy Polimex-Mostostal Torpol oraz Trakcja Polska PKRE, w której udziałowcem jest hiszpańska grupa budowlana Comsa. Poza ZNI te trzy firmy najczęściej wygrywają w przetargach, często zresztą tworząc konsorcja. Wszystkie szykują się do skorzystania z pojawiających się właśnie olbrzymich środków na sfinansowanie prac w tej dziedzinie. Jakie to będą pieniądze?

- Widać wyraźny wzrost nakładów. Najlepiej pokazuje to rząd kwot wydatkowanych dotychczas i planowanych w przyszłości przez PLK SA - mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpolu. - I tak do roku 2005 było to po około 1 mld zł; w roku 2006 - 1,8 mld; w roku 2007 - 2,5 mld, a w roku 2008 i dalej - po 4 mld zł.

Z bardzo dużym optymizmem na plany inwestycyjne PKP PLK patrzy Zbigniew Jakubas. Należąca do niego firma na ten rok planuje osiągnięcie 320-350 mln zł przychodów. W przyszłym roku myśli o 550 mln zł, a w 2009 r. o miliardzie. Inwestor i firma podejmują szereg kroków, żeby koniunkturę maksymalnie wykorzystać.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Adrian Furgalski</b>, ZDG TOR
Dopiero w ostatnim czasie wzrosły środki na infrastrukturę kolejową - w 2006 r. przekroczyły one 1 mld zł. Wcześniej średnie nakłady na ten cel wynosiły rocznie 200-300 mln zł. Będą one rosły, chociaż trzeba pamiętać o tym, że plany PKP PLK do tej pory nie były w pełni realizowane - na zeszły rok zaplanowano 1,7 mld zł, a udało się wydać 1,3 mld. Na ten rok zapowiedziane jest przeznaczenie na inwestycje 3 mld zł. Oceniam, że uda się zrealizować ok. 2,2-2,3 mld zł. Trzeba mieć na uwadze to, że potencjał wszystkich firm obecnych na tym rynku - to jest ok. 1,3-1,4 mld zł - tyle maksymalnie są one w stanie przerobić.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP