PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejowi związkowcy są liberalni

Autor: Dariusz Ciepiela
19-05-2006 00:00
Kolejowi związkowcy są liberalni

- Kolei nie zreformuje się w ciągu miesiąca czy dwóch, trzeba podejmować decyzje w dłuższej perspektywie. Myślę, że w ciągu 7-8 lat musimy dogonić koleje zachodnie - rozmowa ze Stanisławem Kogutem, senatorem Prawa i Sprawiedliwości, byłym przewodniczącym Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność".

Ministerstwo Transportu przygotowuje „Strategię dla transportu kolejowego do roku 2009”. Czy sądzi Pan, że obecny rząd będzie w stanie poprawić sytuację na kolei?
– Jakbym w to nie wierzył, to nie angażowałbym się w prace nad poprawą stanu na kolei. Żaden z dotychczasowych rządów nie miał tak pozytywnego stosunku do kolei, jak rząd Kazimierza Marcinkiewicza. Trzy ustawy kolejowe, które zostały przyjęte w grudniu 2005 r. przez Sejm, są pierwszą oznaką przemian. Oczywiście kolei nie zreformuje się w ciągu miesiąca czy dwóch, trzeba podejmować decyzje w dłuższej perspektywie. Myślę, że w ciągu 7-8 lat musimy dogonić koleje zachodnie.

– Czy spodziewa się Pan, że te trzy ustawy będą faktycznie realizowane? Wiele było ustaw, o których wcześniej czy później zapominano...

– One muszą być realizowane! Nie po to je Parlament przyjmował i Prezydent RP podpisywał, żeby nie były realizowane. My będziemy tego pilnować.

– Nie obawia się Pan, że przyjdzie kiedyś minister finansów i powie, że bardzo mu przykro, ale nie ma wystarczających pieniędzy na kolej?

– Zawsze można podejść do kolei w ten sposób. Ale pamiętajmy, że w przeszłości wokół kolei rozwijały się miasta i wsie, dzisiaj te miejscowości się zwija, gdy likwiduje się tam połączenia kolejowe. Dzięki kolei może rozwinąć się polska gospodarka, nie tylko firmy pracujące na rzecz kolei, ale także przedsiębiorstwa korzystające z jej usług. Dzięki kolei mogą rozwijać się także regiony turystyczne, gdzie można doprowadzić linie szybkiej kolei łączące je z dużymi miastami.

– Na razie jest tak, że nie wykorzystujemy nawet funduszy unijnych przeznaczonych na infrastrukturę kolejową.

– Trzeba zrobić wszystko, żeby w większym stopniu wykorzystywać fundusze unijne na rozbudowę infrastruktury. Do tej pory nie były one wykorzystywane, bo nie było wkładu własnego ani gotowych projektów. Zadań do wykonania jest wiele, np. powinno się dostosować infrastrukturę do prędkości 300 km/h, żeby skrócić czas podróży np. z Gdańska do Katowic, Warszawy czy Krakowa. Oprócz tego powinny być pieniądze na wymianę taboru. Nie może dłużej trwać sytuacja, że kursuje nawet 40-letni tabor.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP