PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejowy proces przewozowy krok po kroku

Autor: Michał Grobelny, Jakub Klimkiewicz
16-07-2009 00:00 |  aktualizacja: 16-07-2009 08:49

Wszystkie strony zaangażowane w wykonywanie i organizowanie towarowych przewozów kolejowych wiedzą, a przynajmniej zakładają, że działalność ta jest po pierwsze, bardziej efektywna od konkurencyjnych przewozów drogowych, a ponadto może być tańsza, bardziej ekologiczna, mniej pracochłonna.

Proces przewozowy jest pojęciem nieco węższym. Obejmuje tylko taki zakres czynności, które wiążą się z czynnym i biernym zaangażowaniem taboru przewozowego określonej gałęzi transportu. Proces transportowy, w zależności od liczby gałęzi transportu uczestniczących w jego realizacji, może obejmować jeden lub więcej procesów przewozowych.

Zapotrzebowanie na transport to chęć przewozu ludzi lub towarów na określonej trasie i w określonym czasie. Zgłaszana jest ona przez system gospodarczy danego kraju i jego ludność. Popyt na transport wynika z różnej lokalizacji zasobów naturalnych, ośrodków produkcji materialnej oraz aktywności naukowej, kulturowej i rekreacyjnej społeczeństwa.

Kolejowy proces przewozowy to zespół specjalistycznych działań pojawiających się po sobie, którego zadaniem jest przewiezienie ludzi od miejsca początkowego do miejsca docelowego lub towarów od miejsca wysłania do miejsca docelowego. Prowadzony jest on we współpracy z kolejowymi przedsiębiorstwami przewozowymi. Wyróżnia się trzy typy kolejowych procesów przewozowych: bezpośredni, pośredni i łamany. Ten pierwszy ma miejsce, gdy towary transportowane są wagonem jednym pociągiem. Kolejowy proces przewozowy pośredni zachodzi, gdy transport odbywa się tym samym wagonem, ale w dwóch lub więcej pociągach. Natomiast kolejowy proces przewozowy łamany ma miejsce wtedy, gdy towary od miejsca ich wysłania do miejsca docelowego transportowane są w dwóch lub więcej wagonach i w co najmniej dwóch pociągach.

Wyróżnić można także przewozy marszrutowe i wahadłowe. W przypadku tych drugich wagony kursują stale w tym samym składzie pociągu, w jedną stronę w stanie ładownym, w drugą w stanie próżnym. W przewozie marszrutowym za każdym razem zestawia się inny skład wagonów. Przynosi to korzyści ekonomiczne, ponieważ dochodzi do zmniejszenia rozmiarów pracy manewrowej, a tabor wykorzystywany jest bardziej efektywnie. Przewozy wahadłowe są jednak bardziej opłacalne od przewozów marszrutowych w przypadku przewozu dużych partii ładunków taborem specjalizowanym, na określonej trasie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 142 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 314 123 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 779 988 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP