PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Komunikacja i konkurencja - problemy z integracją transportu

Autor: Piotr Stefaniak
22-07-2014 11:22 |  aktualizacja: 13-08-2014 05:55
Komunikacja i konkurencja - problemy z integracją transportu
Fot. PTWP

Popyt na przewozy zbiorowe w miastach rośnie wraz z zapełnianiem ostatnich wolnych parkingów. Jednak samorządy dopłacają coraz więcej do biletów, a dotowanym przewoźnikom daleko do efektywności.

W końcu czerwca Komisja Europejska przedstawiła sprawozdanie o stanie rozwoju pasażerskich przewozów kolejowych. "Kolej ma znaczący potencjał jako ekologiczny i zrównoważony środek transportu" - przypomniała w pierwszym akapicie nadrzędne założenie, że trzeba rozwijać zrównoważony transport.
Jednak już w następnym KE stwierdza, że przewoźnicy w UE otrzymują subsydia publiczne o łącznej wartości 36 mld euro rocznie. Niemal tyle, ile ze sprzedaży biletów. Jeżeli więc chcemy, aby kolej "w XXI wieku pełniła w transporcie w Unii ważną rolę, konieczne są zdecydowane kroki" - konkluduje niezbyt oryginalnie Komisja.

Na szczęście, przedstawia też kilka pomysłów, odświeżonych lub nowych. Oprócz powtarzanej jak mantra konieczności inwestowania w infrastrukturę, badania i innowacje w kolejnictwie, jako wytyczne dla narodowych modeli rynku kolejowego: upowszechnianie przetargów i zamówień publicznych, zgodnie z czwartym pakietem kolejowym.

Dobrze, ale może być lepiej

Pomimo tendencji spadkowej w większości krajów UE, w kilku innych rynek ten rozwinął się dynamicznie od połowy lat dziewięćdziesiątych. Na przykład w Wielkiej Brytanii przewozi się o 70 proc. więcej pasażerów, w Szwecji - o 42 proc., we Francji o 37, w Belgii - o 26 proc.

Jednym ze źródeł tego wzrostu jest budowa sieci kolei dużych prędkości (KDP). Tam gdzie powstały, przejęły one już jedną czwartą przewozów pasażerskich, odciągając skutecznie klientów linii lotniczych na krótkich dystansach, a przyciągając jeżdżących własnymi samochodami.

No tak, ale to rozwiązanie dla bogatych, którym wolno porywać się na gigantyczne inwestycje. Projekt budowy KDP w Polsce został odłożony, bo pochłonąłby siedmioletni budżet PKP PLK, włącznie ze środkami unijnymi.

Z drugiej strony, Wielka Brytania dopiero teraz przymierza się do ułożenia pierwszego odcinka KDP, notuje natomiast rewelacyjne sukcesy; rekordowo wysokie przewozy pasażerów, wzrost przychodów przewoźników, przy jednoczesnym spadku ich subwencjonowania.

- Istotą renesansu i rozwoju kolei w tym kraju są przeprowadzone reformy i liberalizacja rynku - stwierdza Damian Grabowski, prezes zarządu brytyjskiej do niedawna Arriva RP (od dwóch lat w grupie Deutsche Bahn), która w Polsce świadczy usługi głównie w woj. pomorsko-kujawskim.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP